توافق‌نامه مشترک اسپانیا، پرتغال و آرژانتین در حوزه فناوری‌نانو

دولت‌های آرژانتین، پرتغال و اسپانیا برای تقویت همکاری‌های علمی و فنی سه جانبه در حوزه فناوری‌نانو، یادداشت تفاهم مشترک همکاری به امضا رساندند.

دولت‌های آرژانتین، پرتغال و اسپانیا برای تقویت همکاری‌های علمی و فنی سه جانبه در حوزه فناوری‌نانو، یادداشت تفاهم مشترک همکاری به امضا رساندند. هدف از امضای این یادداشت تفاهم، توسعه پروژه‌های مشترک در حوزه فناوری‌نانو، و بهبود آموزش نیروی انسانی واجد شرایط عالی است.
این سند، دسترسی موسسات علمی، فناوری و نوآوری، محققان و شرکت‌های آرژانتینی را به تجهیزات و تسهیلات تحقیقاتی آزمایشگاه بین‌المللی فناوری‌نانوی ایبریا (INL)،تسهیل خواهد کرد.
یادداشت تفاهم مذکور، توسط لینو بارانائو، وزیر علم، فناوری و نوآوری کشور آرژانتین، نونا کراتو، وزیر علوم و آموزش پرتغال، و کارمن ولا، وزیر تحقیقات، توسعه و نوآوری اسپانیا، در شهر لیسبون به امضا رسید.
آزمایشگاه بین المللی فناوری‌نانوی ایبریا، اولین و تنها سازمان تحقیقاتی کاملا بین‌المللی اروپا در حوزه علم و فناوری‌نانو است. INL حاصل تصمیم مشترک دولت‌مردان کشورهای پرتغال و اسپانیا در سال ۲۰۰۵ میلادی است که بر اساس آن، دو کشور متعهد به همکاری قدرتمند در زمینه سرمایه‌گذاری‌های مشترک علم و فناوری‌ شده‌اند.
تضمین انجام تحقیقات در سطح کلاس جهانی در تمامی حوزه‌های فعالیت؛ توسعه همکاری با صنعت و بهبود انتقال دانش در مشاغل و عرصه‌های اقتصادی؛ آموزش محققان و مشارکت در توسعه نیروی کار ماهر در صنعت فناوری‌نانو؛ و بررسی، جلوگیری و تعدیل ریسک‌های فناوری‌نانو، از جمله اقدامات و فعالیت‌های این آزمایشگاه محسوب می‌شود. INL به دنبال تقویت هرچه بیشتر توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه فناوری‌نانو است. INL نمونه بارز نوع جدیدی از همکاری‌های تحقیقاتی بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا، ارتقای همکاری‌های بین‌المللی با سایر مناطق، به ویژه کشورهای آسیایی، آمریکای لاتین و آمریکای شمالی است.