ساخت نانوجوهر رسانا با دمای پخت پایین

شرکت ییسون اخیرا جوهر رسانای قابل چاپی تولید کرده که در دمای پایین پخته می‌شود. این جوهر حاوی نانوذرات بوده که می‌تواند مسیر تولید ادوات الکترونیکی انعطاف‌پذیر را هموار کند.

الکترونیک قابل چاپ یکی از فناوری‌های بزرگ در صنعت الکترونیک محسوب می‌شود. با این فناوری می‌توان قطعات و مدارات الکترونیکی را با دقت بالا تولید کرد. با این حال رنگ‌های رسانای مبتنی بر نقره بسیار گرانقیمت هستند؛ این در حالی است که جوهرهای مبتنی بر مس که قیمت کمتری دارند در هوا از پایداری بسیار کمی برخورداراند. برخلاف فناوری چاپ گرافیکی، جوهر رسانای فلزی نیاز به گرما دارد تا تثبیت شود این گرما موجب می‌شود تا نانوذرات تشکیل‌دهنده آن در اثر گرما به یکدیگر چسبیده و ساختار رسانا و یکنواختی ایجاد کند. جوهرهای مبتنی بر مس که در حال حاضر استفاده می‌شود نیاز به دمای بالایی دارد تا پخته شود؛ بنابراین این جوهرها محدودیت‌هایی برای استفاده در مواد حساس به گرما ایجاد می‌کند.
اخیرا پژوهشگران شرکت ییسون نانوجوهر مسی مقاوم در برابر اکسیداسیون ارائه کردند که دمای پخت بسیار کمی (کمتر از ۱۵۰ درجه سانتیگراد) دارد. بنابراین می‌توان از این جوهر برای الگودهی روی ورق‌های پلاستیکی ارزان قیمت حساس به گرما استفاده کرد. به دلیل این ویژگی‌ها، از این جوهر می‌توان در تولید نمایشگرها استفاده کرد.
یاکو میچیلین مدیرعامل شرکت ییسون می‌گوید: الکترونیک چاپی مسیرهای تازه‌ای به سوی تولید نمایشگرهای انعطاف‌پذیر، برچسب‌های هوشمند و پوسترهای تزئینی باز می‌کند. به دلیل چنین پتانسیلی، بازار این فناوری که شامل الکترونیک انعطاف‌پذیر، آلی و چاپی است در حال رشد بوده به‌طوری که از ۱۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۳ به ۷۶٫۸ میلیارد دلار طی ۱۰ سال آینده خواهد رسید. نانوجوهر مبتنی بر مس که اخیرا ما تولید کرده‌ایم می‌تواند بسیاری از محدودیت‌ها را از بین ببرد، محدودیت‌هایی که مانع از گسترش کاربردهای این جوهرهای رسانا می‌شود. ما معتقدیم که این جوهر جدید می‌تواند تاثیر به سزایی روی صنعت الکترونیک چاپی بگذارد.
این جوهر به دلیل ویژگی‌های منحصربه فردی که دارد می‌تواند در حوزه‌های مختلف نظیر برچسب‌های RFID، پیل‌های خورشیدی، حسگرها و الکترودهای ویژه نمایشگرها استفاده شود. ییسون در حال حاضر به دنبال یافتن شرکاء تجاری برای توسعه و تجاری‌سازی این جوهر است.
ییسون در سال ۱۹۶۴ تاسیس شد که هدف از آن، تجاری‌سازی یافته‌های دانشگاهی است این شرکت در حال حاضر بیش از ۲ میلیارد دلار فروش سالانه داشته و بیش از ۸۱۰۰ پتنت به ثبت رسانده است.