آمار موضوعی اخبار خارجی سایت ستاد در سال ۱۳۹۲

رصد موضوعی اخبار خارجی سایت و پیمایش دوره‌ای بازدیدهای انجام شده به تهیه کنندگان خبر کمک می‌کند تا سمت و سوی اخبار مندرج در سایت را دریافته و در صورت نیاز اقدام به جهت‌دهی اخبار کنند. انعکاس دیدگاه خوانندگان نیز به بهبود کیفی اخبار کمک شایانی می‌کند.

اگر برای یک سیستم، منحنی عمر ترسیم شود یعنی میزان انرژی، نشاط و توانایی آن به‌صورت نموداری برحسب زمان رسم شود، یک منحنی شبه‌زنگوله‌ای پدید می‌آید؛ در واقع هرچه سیستم از نقطه پیدایش خود به سوی جوانی می‌رود نیرو، توانایی، نشاط و پویایی آن بیشتر شده و بعد به ثبات می‌رسد و سپس انرژی جوانی و حیاتی‌اش رو به افول می‌گذارد، درست مانند فرآیندی که بدن یک موجود زنده طی می‌کند. بسیاری از سیستم‌های پویا، نظیر سیستم‌های اقتصادی، پس از رسیدن به مرحله ثبات با ارائه راهکارهای‌ مختلف تلاش می‌کنند تا در این مرحله باقی‌مانده و به دوره پیری نرسند.
بخش اخبار سایت ستاد در حال نزدیک شدن به دهمین سال فعالیت خود است، پس از قریب به یک دهه خبرسازی و خبررسانی اکنون به مرحله ثبات خود گام نهاده است. از این رو متولیان بخش تامین خبر به دنبال بهبود کیفیت و ارائه راهکارهایی برای تکامل سایت و تثبیت مرحله ثبات سایت هستند.
در این راستا از ابتدای تابستان سال ۹۲ گروه ترجمه بخش اخبار خارجی سایت، تصمیم به تغییر موضوعات خبری درج شده در سایت گرفت به‌طوری که تلاش شد تا اخبار کاربردی و صنعتی سهم بیشتری داشته باشند. پیش از این عمده اخبار خارجی ترجمه شده در سایت مربوط به اخبار پژوهشی بوده که به دلیل نوپا بودن فناوری‌نانو در کشور درج این نوع خبرها ضروری است. اما با توسعه فناوری‌نانو در کشور و کشیده شدن دامنه تحقیقات از آزمایشگاه به صنعت، نیاز به اخبار کاربردی و صنعتی بیش از پیش احساس شد. تاسیس ۱۳۱ شرکت مبتنی بر فناوری‌نانو در ۸ صنعت طی ده سال گذشته و تولید ۱۶۸ محصول در سال ۱۳۹۲ گواه تغییر بنیادین در نیازهای خبری دانش‌پژوهان حوزه‌ فناوری‌نانو است.
filereader.php?p1=main_202cb962ac59075b9
نمودار بالا موضوعات اخبار خارجی ترجمه شده در نیمه‌دوم سال ۹۲ را نشان می‌دهد. حوزه سلامت با ۳۹ خبر، بالاترین آمار موضوع خبری را در میان اخبار داشته و پس از آن نانوساختارها و انرژی در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. سلامت و انرژی از اولویت‌های اصلی تحقیقات کشور بوده به همین دلیل تلاش شده تا این دو حوزه سهم بالایی را در میان اخبار داشته باشند. با توجه به اهمیت نانوساختارها، هم در حوزه پژوهش و هم در صنعت، اخبار مربوط به این حوزه سهم بالایی را به خود اختصاص داده‌اند. این درحالی است که در نیمه ‌اول سال ۹۲ بیشترین آمار اخبار مربوط به برق و رایانه (با رویکرد نانوالکترونیک) بود. از آنجایی که نانوالکترونیک با اولویت‌های ملی فناوری‌نانو فاصله دارد، تلاش شد تا اخبار این حوزه تعدیل یافته و اخبار بخش برق و رایانه بیشتر به موضوعات کاربردی‌تر (نظیر فیلم‌های رسانای شفاف، تولید نانوالکترود) بپردازد.
در نیمه ‌دوم سال گذشته بیش از ۱۲۸ هزار بازدید از ۲۵۷ خبر خارجی سایت نانو صورت گرفت که به‌طور میانگین، ۴۹۸ بازدید برای هر خبر محسوب می‌شود. سلامت، تجهیزات و صنایع شیمیایی حوزه‌هایی بودند که سرانه بازدید آنها بالاتر از میانگین سرانه (۴۹۸ بازدید) بوده و سرمایه‌گذاری، محیط‌زیست و کسب و کار نیز در نزدیکی خط میانگین و برق و رایانه در زیر خط میانگین بازدید قرار دارند.
متولیان بخش تامین خبر سایت ستاد، نیازمند نظرات و پیشنهادات بازدیدکنندگان محترم این سایت است تا براساس این نظرات بتوانند نیازهای خبری فعالان دانشگاه و صنعت را برآورده سازند. بخش نظرسنجی سایت راه ارتباطی بخش تامین خبر سایت با بازدیدکنندگان محترم است.
بدیهی است که تعامل سازنده شما بازدیدکنندگان محترم به تکامل و ماندن در مرحله ثبات این سایت کمک شایانی خواهد نمود.