نانوابزاری برای مطالعه دیواره چاه‌های نفت و گاز

محققان دانشگاه رایس موفق به ساخت ابزاری شدند که می‌تواند عبور نانوذرات از میان سنگ‌ها در دیواره چاه‌های نفت و گاز را مورد بررسی قرار دهد. این دستگاه اطلاعات مفیدی را در اختیار شرکت‌های نفتی قرار می‌دهد.

پژوهشگران دانشگاه رایس اخیرا دستگاه قابل حملی ساخته‌اند که می‌تواند چگونگی حرکت نانوذرات در دیواره چاه‌های نفت را نشان دهد؛ این ابزار برای تولید‌کنندگان نفت و گاز بسیار مفید است.
دستگاه‌هایی که محققان ساخته‌اند اطلاعات ارزشمندی را از چاه‌های نفت و گاز بیرون می‌کشد. در بسیاری از این چاه‌ها شکاف‌هایی در اثر اصطکاک هیدرولیکی ایجاد می‌شود که برای تولیدکنندگان نفت، داشتن اطلاعات درباره این شکاف‌ها ارزشمند است.
شرکت‌های نفت و گاز با ایجاد حفره در سنگ‌های موجود در زیر زمین به منابع ذخیره‌ شده در آنها دست می‌یابند. برای ایجاد شکاف در این سنگ‌ها، سیالات مختلفی به درون چاپ پمپ می‌شود. درون این سیالات، ترکیباتی نظیر مواد سرامیکی یا شن نیز وجود دارد که به شکافته شدن دیواره چاه کمک می‌کند. تولیدکنندگان نفت و گاز علاقه‌مند هستند تا اطلاعاتی درباره مکانیسم تاثیر این ترکیبات در حفره چاه بدست آورند. همچنین تولیدکنندگان نفت و گاز در حین حفر چند چاه، متوجه ارتباط میان برخی از آنها می‌شوند، این که کدام چاه‌ها با هم در ارتباط هستند برای شرکت‌های نفتی مهم است.
دستگاهی که اخیرا ساخته شده می‌تواند بسیاری از این سوالات را پاسخ دهد، هر چند هنوز جا برای بهبود عملکرد این دستگاه وجود دارد؛ برای مثال می‌توان نانوذرات مورد استفاده در این دستگاه را کاهش داد. در این روش محققان مقداری نانوذره به دیواره یک چاه تزریق می‌کنند و پس از مدتی محصول استخراج شده از چاه‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند. با این کار می‌توان از وجود ارتباط میان چاه‌ها مطلع شد.
تاکنون صنعت نفت و گاز ابزار یا روش مناسبی برای تست و بهینه‌سازی نانوذرات مورد استفاده در چاه‌ها نداشته‌ است، هدف اصلی سازندگان این ابزار آن است که بتوانند به تولیدکنندگان نفت و گاز کمک کنند تا بدون نگرانی از متجمع شدن نانوذرات یا چسبیدن به دیواره چاه، بتوانند به مطالعه مخازن نفتی بپردازند.
این دستگاه خودکار جدید به محققان اجازه می‌دهد تا عبور نانوذرات را از میان سنگ‌های مختلف را رصد کرده و نتایج آن را ارزیابی کنند.
محققان با استفاده از این دستگاه می‌توانند نانوذرات نقره را از میان کانا‌ل‌های صلب عبور داده و همچنین چگونگی عبور و مقدار چسبیدن نانوذرات به دیواره‌ها را به دقت مطالعه کنند.