نانودارویی برای بهبود بافت‌های آسیب دیده قلب

یک شرکت دارویی با استفاده از نانوذرات زیستی موفق به ساخت دارویی برای درمان تورم بافت‌های قلبی شده‌است. این دارو به بیمارانی که دچار حمله قلبی شده‌اند کمک می‌کند تا بافت‌های قلب آنها زودتر بهبود یابند.

شرکت کور فارماکیوتیکال دولوپمند (Cour Pharmaceutical Development Company) یکی از شرکت‌های دارویی است؛ این شرکت اخیرا مقاله‌ای در نشریه Science Translational Medicine به چاپ رسانده که در آن از مزایای داروی جدید خود اطلاعاتی منتشر کرده است. این دارو نانوذرات اصلاح شده با ترکیبات ایمن (IMP) نام دارد که متورم شدن رگ‌ها را بعد از حمله قلبی کاهش داده و همچنین موجب تسریع بهبود بافت‌های قلبی می‌شود. بیش از ۷۵۰ هزار بیمار در سال دچار حمله قلبی می‌شوند.
زمانی که این دارو به حیوانات آزمایشگاهی که دچار حمله قلبی شده‌اند تزریق شد، حجم جراحات آنها تا ۵۰ درصد کاهش یافت که این کار موجب افزایش پمپ خون به رگ‌ها می‌شود. همچنین این دارو موجب کاهش تورم در بخش جراحت شده که این کار فرآیند بهبود را تسریع می‌کند.
دانیل گتس از مدیران این شرکت می‌گوید: این اولین باری است که روشی برای کاهش تورم زخم بعد از حمله قلبی ارائه می‌شود. معمولا بعد از حمله قلبی و بروز جراحت در بافت‌های قلب، سیستم ایمنی بدن به محل آسیب دیده یورش آورده که این امر خود باعث عوارض جانبی برای بیمار است؛ تاکنون هیچ دارویی برای مقابله با این مشکل ارائه نشده بود.
اولین بار نیکولاس کینگ از دانشگاه سیدنی استرالیا موفق به ابداع این روش درمانی با نانوذرات زیست سازگار پلی لاکتیک کو گلیکولیک شد که سازمان دارو و غذای آمریکا نیز این دارو را تایید کرد.
جان پویسیس از مدیران شرکت کور فارماکیوتیکال دولوپمند می‌گوید: نانوذرات دارویی که ما ساختیم می‌تواند گام بلندی در مسیر تولید نسل جدید عامل‌های کنترل‌کننده سیستم ایمنی بدن باشد. ما از این دارو برای درمان بیمارانی که دچار تورم بافت‌ قلبی بودند استفاده کردیم. این نقطه جایی است که باید تحقیقات بسیاری روی آن انجام شود تا کیفیت زندگی بیماران بهبود یابد.
IMP یک نانوذره زیستی بوده که به منوسایت‌ها متصل شده و با این کار باعث ایجاد سیگنالی برای مرگ سلولی می‌شود. سلول مرده مسیر دفع از بدن را پیش می‌گیرد. مرگ سلول‌هایی که عامل متورم شدن در بافت هستند موجب کاهش تورم و تسریع بهبود جراحات می‌شود.