عرضه تجاری نسل دوم کامپوزیت‌های مبتنی بر نانولوله‌کربنی

شرکت زیوکس تکنولوژیز (Zyvex Technologies) نسل دوم نانوکامپوزیت‌های بسیار مستحکم خود را که حاوی نانولوله‌ کربنی است با نام تجاریArovex® به بازار عرضه کرده است. این محصول برای استفاده در حوزه‌های مختلف طراحی شده‌است.

این نانوکامپوزیت نسبت به مواد کامپوزیتی رایج ۲۰۰ درصد استحکام ساختاری داشته و از دوام بالایی برخوردار است. در حال حاضر مصرف‌کنندگان نسل اول این کامپوزیت از عملکرد آن در تجهیزات ورزشی، خودرو و صنایع دریایی رضایت دارند.
جری پروچکو مدیر شرکت تولیدکننده چوب‌های سی۱۲لاکروز (C-12 Lacrosse) می‌گوید: زیوکس تکنولوژیز فناوری جدیدی عرضه کرده که می‌تواند موجب بهبود کیفیت محصولات ما شود. استفاده از Arovex® در تولید چوب‌های بیس بال موجب شده تا استحکام این چوب‌ها افزایش یافته و وزن‌شان کاهش یابد. بنابراین سرعت ضربه زدن به توپ افزایش می‌یابد و کنترل زیادی روی آن ایجاد می‌شود. این چوب‌ها که حاوی الیاف کربنی هستند دارای وزن ۵/۱ پوند ( ۶۸ گرم) بوده و عمر طولانی‌تری نسبت به همتایان خود در بازار دارند.
آنچه که موجب شده تا عملکرد Arovex® بهبود یابد، فناوری کنترا (Kentera™) است که توسط این شرکت پتنت شده‌است. این فناوری موجب اتصال نانوساختارهای کربنی به ماتریکس پلیمری می‌شود. معمولا با ترکیب نانومواد با هم، این نانوساختارها به یکدیگر متصل شده و متجمع می‌شوند. اما استفاده از فناوری کنترا موجب می‌شود تا نانوساختارها به شکل یکنواختی درون ساختار ماتریکس متفرق شوند. با این کار استحکام و دوام کامپوزیت افزایش می‌یابد.
لانس کریسکولو مدیرعامل شرکت زیوکس می‌گوید: فناوری مواد جدید هنوز فاصله زیادی با وارد شدن به صنایع مختلف نظیر الکترونیک دارد. تحقیقات روی توسعه مواد جدید از اوایل دهه ۲۰۰۰ آغاز شد که این کار با استفاده از ترکیباتی نظیر نانولوله کربنی وارد فصل جدیدی شد و امروزه بعد از چند سال تست و ارزیابی، نتایج موفق خود را نشان می‌دهد. شرکت زیوکس چشم‌انداز روشنی برای توسعه در حوزه نانومواد دارد.
در حال حاضر مشتریان متعددی در آمریکای شمالی و آسیا از Arovex در حال ارزیابی این محصول هستند. شرکت‌های آمریکایی می‌توانند برای خرید Arovex به‌صورت مستقیم با شرکت زیوکس تماس بگیرند و شرکت‌های آسیایی نیز به نمایندگان این شرکت در آسیا مراجعه کنند.
زیوکس اولین شرکت فناوری‌نانو کربی در جهان است که در سال ۱۹۹۷ تاسیس شد.