پنجمین المپیاد علوم و فناوری نانو در ۱۱۷ شهرستان برگزار شد

پنجمین المپیاد علوم و فناوری نانو در۱۱۷ شهرستان و با حضور ۲۵۷۹۷ شرکت‌کننده به طور سراسری ۱۰صبح امروز؛ جمعه پنجم اردیبهشت ماه برگزار شد.

پنجمین المپیاد علوم و فناوری نانو، با هدف شناسایی استعدادهای برتر دانش‌آموزی، کمک به پایدارسازی جریان تربیت نیروی انسانی در فناوری نانو و کمک به پیشتازی کشور در آموزش فناوری نانو در۱۱۷ شهرستان و با حضور ۲۵۷۹۷ شرکت‌کننده به طور سراسری ۱۰صبح امروز؛ جمعه پنجم اردیبهشت ماه برگزار شد.

این المپیاد شامل دو مرحله است؛ آزمون مرحله‌ اول المپیاد به صورت تئوری، شامل ۶۰سوال چهارگزینه‌ای از مباحث مختلف فناوری نانو مانند مفاهیم و مبانی علوم نانو، روش‌های ساخت در مقیاس نانو، نانومواد و نانوساختارها، شبیه‌سازی در مقیاس نانو، کاربرد نانو در صنایع مختلف و مشخصه‌یابی نانومواد است. زمان پاسخ‌گویی به سوالات این المپیاد ۱۸۰دقیقه بود.

برگزیدگان مرحله اول؛ شامل ۳۰برگزیده کشوری در گام بعد در تابستان ۹۳ یک اردوی عملی آموزشی ۱۰ روزه رامی‌گذرانند. در این مرحله، دانش‌آموزان ضمن فراگیری روش‌های ساخت و کاربرد نانومواد در آزمایشگاه و شرکت در کارگاه‌های شبیه سازی نانو، از مراکز فعال کشور در حوزه فناوری نانو بازدید می‌کنند.

در پایان، دانش‌آموزان برای کسب مدال طلا، نقره و برنز در یک آزمون با هم به رقابت می‌پردازند. این آزمون در دو بخش سوالات کتبی و همچنین ارایه دستاوردهای علمی خود طی این دوره، در قالب مقاله علمی و ارایه شفاهی با حضور داوران متخصص علوم و فناوری نانو برگزار می‌شود.

گفتنی است برگزیدگان استانی شامل پنج نفر برتر هر استان که حداقل ۶۰درصد نمره نفر اول را کسب کرده باشند نیز در تابستان ۹۳ در یک دوره آموزشی که در آزمایشگاه‌های دانش‌آموزی نانو برگزار می‌شود شرکت خواهند داشت.

لازم به ذکر است به سه نفر برتر این المپیاد مدال طلا و مبلغ یک میلیون تومان جایزه نقدی اعطا می‌شود.