ایجاد خواص آنتی‌باکتریال در سیلیکون با استفاده از نانوذرات طلا

پژوهشگران با ترکیب دو رنگ و نانوذرات طلا و تزریق آن به سیلیکون موفق به ساخت ماده‌ای با خواص آنتی‌باکتریال شدند که می‌توان از آن در ساخت تجهیزات بیمارستانی استفاده کرد.

محققان دانشگاه کالیفرنیا موفق به ساخت مواد آنتی‌باکتریالی شدند که قابلیت استفاده در بیمارستان‌ها را دارد. این گروه تحقیقاتی دریافتند که ترکیب دو رنگ ساده با نانوذرات طلا می‌تواند خاصیت شدید میکروب‌کشی داشته باشد. چنین محصولی باید زیر نور قرارگیرد تا خواص آنتی‌باکتریال‌ آن فعال شود؛ البته نور مورد استفاده می‌تواند روشنایی لامپ‌های معمولی باشد. این گروه، نتایج یافته‌های خود را در نشریه Chemical Science به چاپ رساندند.
آلودگی‌های بیمارستانی یکی از چالش‌های پزشکان محسوب می‌شود. با وجود این که بیمارستان‌ها دستورالعمل‌های ضدعفونی بسیار سخت‌گیرانه‌ای دارند، اما باز هم عفونت‌های بیمارستانی در برخی افراد دیده می‌شود که برای رفع آن باید محیط بیمارستان دارای خواص آنتی‌باکتریال باشد. بنابراین درب‌ها، تمام سطوح، تجهیزات پزشکی، صفحه کلیدها، خودکارها و هر آنچه که می‌تواند میکروب‌ها را به خود جذب کند، باید خاصیت میکروب‌کشی داشته باشد.
برای این کار می‌توان یک پوشش آنتی‌باکتریال روی تمام ادوات ایجاد کرد. ایوان پارکین از محققان این پروژه می‌گوید: «انواع مختلفی از رنگ‌ها وجود دارد که درصورت تابش نور برای باکتری‌ها بسیار کشنده اند. تابش نور موجب برانگیخته شدن رنگ و آزاد شدن یک الکترون از آن می‌شود؛ این الکترون موجب تشکیل اکسیژن فعال شده که می‌تواند دیواره ی باکتری‌ها را از بین ببرد. در این پروژه ما دو رنگی که خاصیت میکروب‌کشی دارند را با نانوذرات طلا ترکیب کردیم که با این کار هزینه تولید نانوپوشش آنتی‌باکتریال کاهش می‌یابد».
این گروه، ترکیب رنگ‌های مختلفی نظیر متیلن بلو با نانوذرات طلا را روی سیلیکون مورد آزمایش قرار دادند. سیلیکون ماده‌ای رایج در ساخت ادوات پزشکی است و برای تولید ادواتی نظیر صفحه کلید و تلفن نیز به کار برده می‌شود. این روش نسبت به روش‌هایی که پیش از این مورد استفاده قرار می‌گرفت، ساده‌تر است. محققان این پروژه از یک حلال آلی برای متورم کردن سیلیکون به‌ منظور وارد شدن ترکیب نانوذرات طلا و رنگ متیلن بلو استفاده کردند. سپس سیلیکون را وارد محلول بلور بنفش کردند تا یک لایه نازک رنگ در سطح پلیمر ایجاد شود. نتایج، نشان دادند که این سطح نسبت به سطوح آنتی‌باکتریال رایج، خاصیت میکروب‌کشی بیشتری دارد. یکی از مزیت‌های این کامپوزیت آن است که با پاک کردن سطح سیلیکون خواص آنتی‌باکتریال آن کاهش نمی‌یابد.