حضور ستاد توسعه فناوری نانو در نوزدهمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی

ستاد توسعه فناوری نانو، به همراه شرکت‌های فعال در حوزه کاربرد فناوری نانو در صنعت نفت، در نوزدهمین ‏نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، با شعار توسعه فناوری نانو درخدمت توسعه و تعالی صنعت نفت، حضور یافت.

ستاد توسعه فناوری نانو، به همراه شرکت‌های فعال در حوزه کاربرد فناوری نانو در صنعت نفت، مواد و تجهیزات، در نوزدهمین ‏نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی که در روزهای ۱۶تا ۱۹اردیبهشت ۱۳۹۲، در محل دائمی ‏نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد، با شعار توسعه فناوری نانو درخدمت توسعه و تعالی صنعت نفت، حضور یافت.

در این نمایشگاه شرکت‌های فعال در حوزه فناوری نانو نیز دستاوردهای خود را پیرامون کاربردهای فناوری نانو در این صنعت به فعالان این حوزه در کشور ارائه نمودند.

در روزهای برگزاری این نمایشگاه چندین توافق در راستای بکارگیری فناوری نانو در صنعت نفت حاصل شد از آن جمله مقرر شد کاهنده‌های سوخت مبتنی بر فناوری نانو بر روی دکل یکی از شرکت‌های حفاری نصب شود و در صورت کسب نتایج موفقیت‌آمیز، این سیستم بر روی تمامی دکل‌های این شرکت ‏نصب شود.‏ همچنین یکی از شرکت‌های نفتی آمادگی خود را برای نصب این کاهنده‌ها بر روی ژنراتورهای برق خود اعلام داشت.

‏در این نمایشگاه توافقی نیز در راستای تست پوشش‌های سخت با استفاده ازسیستم‌های ARC CVD و PACVD برروی تجهیزات صنعت نفت انجام گرفته است. همچنین با چند شرکت دیگر توافق شد که یک نمونه از تجهیزات‌ نانو در آن شرکت‌ها ‏نصب شود و پس از تست و مقایسه نتایج، آن مراکز به تجهیزات ارائه شده مجهز شوند.

گفتنی است، طی مذاکرات انجام شده ازجانب چند شرکت بزرگ نفتی نیز کارگاه‌هایی با موضوع «معرفی فناوری نانو و کارایی آن در زمینه فیلترهای تصفیه هوا» از سوی ستاد نانو، در این شرکت‌ها برگزار خواهد شد.
 
از شرکت‌های فعال در حوزه ساخت تجهیزات و مواد نانویی که در این نمایشگاه حضور داشتند، می‌توان به شرکت پلاسما ‏فناور امین با دستگاه ‏PACVD، شرکت پیام‌آوران نانوفناوری فردانگر با خط سبک‌سازی مازوت (نانوکاویتاسیون)، شرکت یارنیکان صالح با دستگاه لایه نشانی ARC، شرکت نانوفناوران خاور با ارائه نانو فیلترهای صنعتی، شرکت مهندسی تجهیزات پیشرفته آدیکو به نمایندگی از تعدادی از ‏شرکت‌های تجهیزات‌ساز با ارائه دستگاه‌های GCxGC، التراسونیک و BET و شرکت فناوران نانو مقیاس با دستگاه الکتروریسی صنعتی مورد استفاده در صنایع نفت اشاره کرد.‏

گفتنی است غرفه ستاد نانو در ایام نمایشگاه مورد استقبال بازدیدکنندگان و سایر شرکت‌های حاضر در نمایشگاه قرار گرفت. ‏از جمله بازدیدکنندگان غرفه ستاد می‌توان به مدیر بازرگانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، مدیرعامل ‏شرکت ملی ذخیره‌سازی گاز ایران، مدیر عامل شرکت پایانه‌های نفتی، مشاور وزیر نفت و سایر مدیران شرکت‌های نفتی،‏‎‏ اشاره کرد.

لازم به ذکر است، فراهم نمودن بستری مناسب برای مذاکره، ایجاد تعامل بین فعالان این حوزه با شرکت‌های خارجی حاضر در نمایشگاه و ‏فراهم نمودن بازار برای دستاوردهای ‏داخلی مبتنی‌ بر فناوری نانو در صنعت نفت، از جمله اهداف ستاد نانو برای حضور در این ‏نمایشگاه بوده است.‏