تولید نانوپوشش حاوی الماس با اصطکاک پایین

شرکت کاربودئون ((Carbodeon با ترکیب نانوذرات الماس و پلی‌تترافلورواتیلن (PTFE) موفق به تولید پوشش‌هایی با اصطکاک پایین شده‌است. دوام این پوشش‌ها نسبت به پوشش‌های رایج بسیار بیشتر است.

شرکت کاربودئون (Carbodeon) یکی از شرکت‌های فعال در حوزه‌ی پوشش‌های سطحی است. این شرکت اخیراً پوشش جدیدی به بازار عرضه کرده است که دوام آن ۲ برابر بیشتر و اصطکاک آن %۶۶ کمتر از محصولات فعلی در بازار است. این محصول که در آن از نانوذرات الماس و یک نوع پلیمر استفاده شده است نمی‌تواند مصرف سوخت و انتشار گاز دی‌اکسیدکربن را در خودروها کاهش دهد. از سوی دیگر این پوشش می‌تواند عمر تجهیزات را در صنایع خودروسازی، هوافضا و ماشین‌آلات‌صنعتی افزایش دهد.
نانوذرات الماس دارای استحکام بالایی است، ابعاد کوچکی دارد و اصطکاک بسیار اندکی ایجاد می‌کند. کاربودئون از محلول کلوئیدی حاوی نانوذرات الماس به ابعاد ۴ تا ۶ نانومتر استفاده کرده که سطح آن با مولکول‌های پلی‌تترافلورواتیلن و یا PTFE پوشش داده شده‌است؛ بدون این که نیاز به سورفاکتانت اضافی باشد. این محلول جدید که به uDiamond® Vox D شهرت یافته در محصولات جدید شرکت کاربودئون مورد استفاده قرار می‌گیرد.
به دلیل وجود نانوذرات الماس در این محصول، دوام پوشش افزایش یافته و اصطکاک آن کاهش می‌یابد. البته اثر نانوذرات الماس به این تغییرات محدود نمی‌شود و ساختار پوشش را نیز دستخوش تغییر می‌کند. وجود الماس موجب افزایش دوام سطح می‌شود اما زمانی که ابعاد ذرات الماس به مقیاس نانو کاهش و مساحت سطحی آن افزایش می‌یابد و همچنین زمانی که مولکول‌های PTFE به آن افزوده می‌شود، خواص پوشش، تغییرات بنیادین پیدا می‌کند.
تولید این پوشش فرآیند ساده‌ای دارد، به طوری که محلول uDiamond® Vox D که پایه آن آب یا حلال دیگری است به ترکیب PTFE اضافه می‌شود و در ادامه، محلول نهایی روی سطح موردنظر اسپری می‌شود.
وسا میلیماکی، از مدیران این شرکت، می‌گوید: ما این فناوری را طی سال‌های گذشته توسعه داده‌ایم. ابتدا از نانوذرات الماس شروع کردیم، سپس روی پخش کردن صحیح نانوذرات در فاز محلول کار کردیم تا بتوانیم نانوذرات الماس را بهتر در فاز مایع پخش کنیم؛ با این کار مصرف نانوذرات الماس به شدت کاهش می‌یابد. در قدم بعد دریافتیم که افزودن مقداری پلیمر PTFE می‌تواند اصطکاک را کاهش دهد و همچنین دوام پوشش به شکل محسوسی افزایش می‌یابد. این پوشش می‌تواند کاربردهای متعددی در صنایع خودروسازی و هوافضا داشته باشد.