نشست تخصصی کاربردهای فناوری نانودرحوزه‌ی شیرین‌سازی آب برگزار شد

نهمین نشست ازسلسله نشست‌های تخصصی کارگروه توسعه‌ی فناوری ستاد نانو با موضوع «کاربردهای فناوری نانودرحوزه شیرین‌سازی آب» با حضور چند تن از اساتید صاحب‌نظر و برتر این حوزه صبح روز پنج‌شنبه اول خردادماه برگزار شد.

نهمین نشست ازسلسله نشست‌های تخصصی کارگروه توسعه‌ی فناوری ستاد نانو با موضوع «کاربردهای فناوری نانو در حوزه‌ شیرین‌سازی آب» با حضور چند تن از اساتید صاحب‌نظر و برتر این حوزه از دانشگاه‌های، علم وصنعت ایران، انوشیروانی بابل، صنعتی سهند، کاشان، شهید بهشتی، شهرکرد، فردوسی مشهد، تربیت مدرس و تبریز و نمایندگانی از مرکزبین‌المللی فناوری نانو(UNIDO) و شرکت آب و فاضلاب کشور صبح‌ روز پنج‌شنبه اول خردادماه درمحل ستاد توسعه‌ی فناوری نانو برگزار شد.

در آغاز این نشست دکتر داودی، دبیر کارگروه توسعه‌ی فناوری نانو، به بیان اهداف برگزاری نشست وگزارش راهبری ‌تحقیقات ‌هدفمند نانو برای دستیابی به فناوری‌های کلیدی وهمچنین وضعیت موجود پژوهش‌های فناوری نانوی کشور در حوزه‌ی شیرین‌سازی آب پرداخت.
آمارهای ارائه شده از سوی دبیر کارگروه توسعه‌ی فناوری ستاد نانو در حوزه‌ی فناوری نانو در شیرین‌سازی آب به شرح زیراست:
•    ۳۷ پایان‌نامه 
•    ۱۹مقاله علمی
•   ۰٫۵ مقاله به ازای هر پایان نامه 
•    تخمین اعتبار تشویقی پایان‌نامه‌ها تا کنون ۴۸ میلیون تومان 
•    تخمین اعتبار تشویقی مقالات ۲۰ میلیون تومان
داودی خاطرنشان کرد: «از مجموع ۳۷ پایان‌نامه‌ی ثبت شده در ستاد توسعه‌ی فناوری نانو در حوزه‌ی شیرین‌سازی آب ۲۸ مورد در مقطع کارشناسی‌ ارشد و ۹ مورد دکتری است. همچنین در این پایان‌نامه‌ها حوزه‌هایی چون، غشاهای کامپوزیتی، نانو الیاف، نانوذرات، نانولوله‌های کربنی، غشاهای خودتمیز شونده، عملکرد و شبیه‌سازی، غشاهای سرامیکی، یونی و تبادل یونی پرداخته شده است».
به گفته‌ی دبیر کارگروه توسعه‌ی فناوری ستاد نانو، درحوزه‌ی شیرین‌سازی آب تاکنون ۹۴۴۲ پتنت در جهان به ثبت رسیده است که ۲۰۴۸ مورد آن درحوزه‌ی شیرین‌سازی آب با استفاده از فناوری نانو است. همچنین تاکنون در کشور در حوزه‌ی شیرین‌سازی آب با استفاده از فناوری نانو پتنتی به ثبت نرسیده است.
داودی درادامه افزود: «سهولت فرآیند شیرین‌سازی از لحاظ فنی، کاهش انرژی و هزینه‌ی فرآیند و تولید پساب کمتر (آلودگی کمتر) سه فاکتور مهم در یک واحد شیرین‌سازی است».
وی در پایان با تأکید بر بالابودن ارزش افزوده‌ی شیرین‌سازی آب با استفاده از فناوری نانو و جدی بودن این موضوع تصریح کرد: «استفاده از نانولوله‌های کربنی در غشاها، نانوذرات (کاهنده املاح آب)، نانوالیاف(جاذب‌یونی) و جاذب‌های نانو متخلخل از جمله موارد کاربرد فناوری نانو درزمینه‌ی شیرین‌سازی است».
گفتنی است در ادامه این نشست نماینده‌ای از مرکزبین‌المللی فناوری نانو (UNIDO) پس از معرفی این مرکز و اهداف آن به بیان برنامه‌های اجرایی این مرکز در خصوص شیرین‌سازی آب پرداخت.
همچنین مدیر دفتربرنامه‌ریزی و توسعه‌ی شرکت آب‌ وفاضلاب کشور نیز در این نشست تخصصی، به ارائه‌ی گزارشی در راستای آشنایی محققان با مشکلات موجود در تأمین آب کشور ‍پرداخت.
وی مسئله‌ی کمبود آب در کشور را مشکلی بزرگ و جدی دانست و افزود: «در حال حاضر ایران در مرحله‌ی تنش آبی قرار دارد و وضعیت آب‌های زیرزمینی نیز به شدت دچارمشکل است و به تدریج افت کمی و کیفی بیشتری نیز پیدا خواهند کرد.»
به گفته‌ی مدیر دفتر برنامه‌ریزی و توسعه‌ی شرکت آب و فاضلاب کشور، ۹۳ درصد آب کشور در اختیار بخش کشاورزی است درحالی که این بخش راندمانی پایین و در حدود ۳۰ درصد دارد.
وی در ادامه‌ی سخنرانی خود به تشریح ومعرفی سه راه حل برای دست‌یابی به آب شیرین که فناوری نانو در آن‌ها می‌تواند بسیار مؤثر باشد پرداخت و افزود: «یکی از روش‌های دارای توجیه جهت تأمین آب مورد نیاز صنایع درفلات مرکزی کشور، استفاده از پساب خروجی از تصفیه خانه‌های فاضلاب است. روش‌های تصفیه‌ی تکمیل پساب شامل استفاده از روش‌های نانوفیلتراسیون، اسمزمعکوس و ضدعفونی کردن، جهت استفاده از این منابع آبی مورد نیاز است».
به گفته‌ی  مدیر دفتربرنامه‌ ریزی و توسعه‌ی شرکت آب و فاضلاب کشور، فناوری نانو در خصوص نمک‌زدایی و حذف فلزات سنگین نیترات و کاهش سختی آب بسیار مؤثر و کارآمد است.
در ادامه‌ی  این نشست اساتید و پژوهشگران این حوزه به معرفی فعالیت‌های تحقیقاتی، پژوهشی و دستاوردهای به دست آمده در این زمینه پرداختند.
بخش پایانی این نشست نیز به پرسش و پاسخ و بیان راهکارهای مؤثر در جهت بهبود عملکرد در زمینه شیرین‌سازی آب اختصاص داشت. از جمله مطالب بیان شده در این بخش می‌توان به موارد زیر اشاره داشت.
•    اهمیت بحث ترویج و اطلاع‌رسانی کاربردی در راستای معرفی اهمیت فناوری‌های موجود جهت شیرین‌سازی آب به صنایع و سرمایه‌گذاران، در راستای توسعه‌ی سرمایه وعملی شدن هرچه بیشتر پژوهش‌ها
•    مدیریت آب‌های سطحی و استفاده از آب‌های هدر رفت (زیرا این موضوع هزینه‌ای بسیارکمتر از شیرین‌سازی آب خواهد داشت)
•    اهمیت و نقش غشاهای MF,UF,NF و ماکروفیلترهای حاوی نانو لوله‌های کربنی در این حوزه
•    ایجاد فرهنگ استفاده از فیلترها
•    ایجاد سازمانی تخصصی در راستای بررسی و نظارت کیفیت محصولات داخلی و خارجی مرتبط با این حوزه
شایان ذکر است تا کنون هشت نشست تخصصی در حوزه‌های اولویت‌دار با موضوعات نانولوله‌های کربنی، گرافن، خوردگی، مواد آنتی‌باکتریال، نانورس، مواد فوتوکاتالیست، نانوسیلیکا و نانوبیوحسگرها به همت کارگروه توسعه‌ی فناوری نانو برگزارشده است.