نانوپوشش مقاوم در برابر خوردگی با قابلیت ترمیم‌ شوندگی خودار

شرکت ان‌ای‌آی (NEI) نانوپوشش جدیدی با قابلیت خودترمیم‌شوندگی به بازار عرضه کرده است. این محصول جدید می‌تواند مقاومت فولاد در برابر خوردگی را تا ۳ برابر افزایش دهد.

شرکت ان‌ای‌آی (NEI) محصولی جدید خود را با نام NANOMYTE® TC5001  رونمایی کرد. این محصول یک پوشش شفاف مبتنی بر فناوری‌ نانو است که می‌تواند مقاومت در برابر خوردگی را در فولادهای دارای روکش گالوانیزه بهبود دهد. این محصول جدید را می‌توان با غوطه‌وری، اسپری کردن و با قلمو روی سطح موردنظر به کار برد.
این نانوپوشش را می‌توان برای محافظت از فولاد گالوانیزه شده و سطوح حاوی پوشش رویین (Zn) استفاده کرد تا این سطوح را از گزند شرایط سخت خوردگی نجات دهد. از این محصول جدید می‌توان برای محافظت از سازه‌های بدون محافظ؛ نظیر شبکه‌های نوررسانی خیابانی و سخت‌افزارها؛ نظیر پیچ، مهره، لوله، قطعات خودرو و تجهیزات کشاورزی استفاده کرد. این پوشش متراکم می‌تواند به تنهایی یا ترکیبی از چند پوشش دیگر برای محافظت سطوح مورد استفاده قرار گیرد.
آزمایشات اسپری نمک (براساس استانداردSST, ASTM B117) روی این پوشش انجام شده‌است. نتایج نشان داد که فولاد دارای روکش گالوانیزه تا ۲۴ ساعت به رنگ سفید باقی می‌ماند و زنگ نمی‌زند و بعد از ۱۶۸ ساعت به رنگ قرمز در آمده و زنگ خواهد زد. در حالی که اگردر آن نانوپوشش NANOMYTE® مورد نظر به کار برده شده باشد تا ۵۰۴ ساعت مقاومت خواهد کرد. در واقع NANOMYTE® PT‐۱۰۰ محصولی است که قادر به خودترمیمی بوده و می‌توان آن را با پوشش TC-5001 مورد استفاده قرار داد.
ترکیب این دو یعنی NANOMYTE® TC5001 را می‌توان برای محافظت از آلومینیم، منیزیم و فولاد استفاده کرد. از مزایای این پوشش می‌توان به سهولت کاربرد آن، ارزانی و مقاومت بالا در برابر خوردگی اشاره کرد. گانش ساندان، مدیرعامل شرکت NEI, می‌گوید: «این نانوپوشش جدید بسیار نازک، تک جزئی و شفاف است که می‌‌توان از آن برای محافظت از فولاد استفاده کرد. این محصول جدید ما را از بسیاری از فرآیندهایی که در حال حاضر برای پوشش‌دهی سطوح از آن ها استفاده می‌شود، بی‌نیاز می‌کند؛ برای مثال، دیگر نیاز به ایجاد چند پوشش روی فولاد نیست. ما روی بازاری متمرکز شده‌ایم که در آن مشتریان به دنبال پوشش‌های ضد خوردگی با کارایی بالا هستند».