چالش‌ها و فرصت‌های بازار نانو سلولز

نانوسلولز (NC) از جمله مواد چندکاربردی با خواص منحصر به فردی است که امکان استفاده از آن در کاربردهای مختلف صنعتی وجود دارد.

نانوسلولز (NC) از جمله مواد چندکاربردی با خواص منحصر به فردی است که امکان استفاده از آن را در کاربردهای مختلف صنعتی وجود می آورد. امروزه، رشد بازار فناوری‌ نانو بسیار سریع بوده و رشد سالیانه برخی از نانومواد بیش از ۳۰ درصد است.
نانو سلولز مبتنی بر مواد زیستی، تجدیدپذیر، تجزیه‌پذیر، غیرسمی و نسبتاً ارزان است و از این لحاظ در بین نانومواد بسیار منحصر فرد است. به گفته‌ی جک مایلر، مشاور ارشد شرکت مارکت اینتل، بر اساس نتایج مطالعات اداره خدمات جنگلی ایالات متحده آمریکا، انتظار می‌رود که تا سال ۲۰۲۰، ارزش بازار نانوسلولزها در اقتصاد آمریکا به ۶۰۰ میلیارد دلار افزایش یابد. تولیدکنندگان نانوسلولز، مورد توجه عرضه‌کنندگان موادی نظیر مواد شیمیایی و افزودنی‌ها قرار گرفته است و مصرف‌کنندگان نهایی نظیر خودروسازها، شرکت‌های بزرگ و شرکت‌های داروسازی نیز از این مواد استفاده می‌کنند.
گزارش جدید با عنوان «نانوسلولز: فناوری، کاربردها و بازارها»، توسعه‌ی فناوری و بازارهای نانوسلولز را از دهه ۱۹۵۰ تا به امروز، بررسی و تجزیه و تحلیل کرده است. این گزارش همچنین به پیش‌بینی بازار آینده این بخش تا سال ۲۰۲۵ پرداخته و به طور کامل چالش‌ها و فرصت‌های رشد این بازار را پیش بینی کرده است. تعریف کامل انواع مختلف نانوسلولز، مشخصات و کاربردهای آن‌ها نیز از دیگر موضوعات این گزارش است.
محورهای اصلی گزارش جدید عبارتند از:
• بررسی تکامل و توسعه‌ی نانوالیاف‌های سلولزی (CNF)، نانو بلورهای سلولزی (CNC) و نانوسلولز باکتریایی (BNC) 
• تجزیه و تحلیل تفاوت‌های بین CNF، CNC و BNC: خواص و کاربردها
• الزامات و فرصت‌های استفاده‌کنندگان نهایی و تولیدکنندگان نانوسلولز
• وضعیت بیش از ۶۰ شرکت، دانشگاه و مؤسسه در نقاط مختلف  جهان که در زمینه‌ی تولید و تحقیقات حوزه‌ی نانوسلولز فعالیت می‌کنند
• بررسی بازارها و تجزیه و تحلیل پتانسیل آن‌ها
• تجزیه و تحلیل مسیر پیش‌ رو و پیش‌بینی تولید نانوسلولز تا سال ۲۰۲۵
علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر به نشانی مراجعه نمایند. www.risi.com/nanocellulose.