چاپ سه بعدی الگوها با ترکیبات گرافنی

لومیکو (Lomiko) در حال ثبت پتنتی در حوزه‌ی چاپ سه بعدی با ترکیبات گرافنی است. این شرکت قصد دارد تا در آینده روی چاپ سه بعدی ادوات الکترونیکی کار کند.

در دهه ۶۰ میلادی سیلیکون به‌عنوان ماده ا‌ی نیمه‌هادی برای ساخت ادوات الکترونیکی انتخاب شد و ماده‌ی پیشین یعنی ژرمانیم را از میدان بیرون کرد به‌طوری که امروزه کسی نامی از ادوات الکترونیکی ژرمانیومی نمی‌شنود. با ظهور گرافن، سرنوشت مشابه گرافن در انتظار سیلیکون است به طوری که این ماده باید وارد موزه‌ی نیمه‌هادی‌ها شود.
در حال حاضر بزرگترین شرکت‌های دنیا در حال تحقیق پیرامون استفاده از گرافن در محصولات خود هستند. برخی فعالان این حوزه معتقداند که گرافن می‌تواند منجر به کوچک شدن تلفن‌های همراه شود به طوری که ابعاد این تلفن‌ها به نازکی یک کاغذ شده و به قدری انعطاف‌پذیر خواهند شد که می‌توان آن را درون جیب قرار داد. این ماده‌ی عجیب به زودی بخشی از نسل جدید نمایشگرهای انعطاف‌پذیر خواهد شد.
شرکت‌های بزرگی در حال حاضر روی گرافن کار می‌کنند که یکی از آنها سامسونگ است. سامسونگ مدت‌هاست که به دنبال تجاری‌سازی گرافن است، به طوری که به تازگی موفق به تولید تک بلور گرافنی در مقیاس بالا شده‌است. ورق گرافن بزرگ تک بلوری دارای خواص مکانیکی و الکترونیکی گرافن‌های کوچکتر است. این یافته‌ی اخیر شرکت سامسونگ موجب می‌شود که بتوان تولید تجهیزات الکترونیکی را از سیلیکون به سمت گرافن سوق داد.
اخیراً در قالب یک پروژه‌ی اروپایی متشکل از چند شرکت مختلف نظیر شرکت انگلیسی نت‌کامپوزیتز (NetComposites)، شرکت‌های تیمکال (Timcal) و ایمریز (Imerys)، محققان به دنبال تولید گرافن با کیفیت بالاتر از گرافیت هستند.
لومیکو (Lomiko) تنها شرکتی فعال در این حوزه است که رشد تصاعدی را تجربه کرده است. شرکت‌های دیگر این حوزه معمولاً شرکت‌های چند میلیارد دلاری هستند در حالی که لومیکو یک شرکت کوچک است که در بخش تولید گرافن از گرافیت فعالیت دارد. این شرکت یک پتنت در حوزه‌ی چاپ سه بعدی با گرافن به ثبت رسانده است. لومیکو می‌تواند با ترکیب این فناوری و استفاده از یک ماده‌ی جدید، اداوت الکترونیکی را چاپ کند.
پاول گیل مدیرعامل شرکت لومیکو می‌گوید: «تنها چند نوع خاص از گرافیت‌ها قابل استفاده در ادوات الکترونیکی هستند. ما همکاری مشترکی با شرکت گرافن لبز (Graphene Labs) آغاز کرده‌ایم تا بتوانیم فناوری جدیدی در حوزه‌ی چاپ سه بعدی گرافنی ارائه دهیم. در حال حاضر یافته‌های ما به‌صورت پتنت در آمده و در حال طی مراحل ثبت است».