نانواسفنج دارویی برای زدودن عفونت از بدن

محققان دانشگاه کالیفرنیا با همکاری پزشکان مرکز سرطان موریس موفق به ساخت دارویی با ساختار نانواسفنج شدند که می‌تواند عفونت‌های بدن را پاک کند. آزمایش‌های اولیه روی موش کاملاً موفقیت‌آمیز بوده اند و این گروه به دنبال آزمایش‌های بالینی روی انسان هستند.

بدن انسان به‌گونه‌ای طراحی شده است که به محض ورود عفونت، آن را شناسایی کرده و با آن مقابله می‌کند. لیانگفانگ ژانگ و همکارانش از دانشگاه کالیفرنیا موفق به ساخت دارویی شدند که می‌تواند با عفونت‌های مقاوم در برابر دارو نظیر MRSA مبارزه کند.
این داروی مبتنی بر نانواسفنج از جنس نانوذرات پلیمری زیست‌سازگار و زیست تجزیه‌پذیر بوده و قادر به پنهان شدن در غشاء سلول‌های قرمز خون است. این ماده می‌تواند با استفاده از جریان خون در بدن حرکت و مواد سمی حاصل از عفونت را جذب کند. گلبول‌های قرمز خون می‌تواند به مدت ۳ هزار ساعت این نانواسفنج را پنهان نگه‌دارد. به محض پر شدن نانواسفنج از مواد سمی، این نانوذرات توسط کبد جذب می‌شوند. این نانوذرات به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانند همه نوع آلودگی و عفونت را جذب کنند.
ژانگ و همکارانش برای انجام این پروژه، همکاری نزدیکی با پزشکان مرکز سرطان موریس داشته‌اند. در فاز اول، این گروه نانواسفنج سنتز شده را روی موش‌ها آزمایش کردند. نتایج نشان داد که همه‌ی موش‌های آلوده به باکتری استاف با این روش درمانی معالجه شدند. گام بعدی آزمایش‌های بالینی روی انسان است.