تبدیل گرما به الکتریسیته با نانولوله‌های کربنی تقویت شده

پژوهشگران با تقویت نانولوله‌های کربنی موفق به ساخت مواد ترموالکتریک سبک و انعطاف‌پذیری شدند که ضریب تبدیل گرما به الکتریسیته بالایی دارد. توان خروجی این مبدل انرژی، ۴۴ برابر بیشتر از نمونه‌هایی است که پیش از این در مقالات گزارش شده‌است.

نتایج‌ یافته‌های محققان دانشگاه ویک‌فارست نشان می‌دهد که با افزودن برخی مواد می‌توان نیروی ترموالکتریک ایجاد شده در نانولوله‌های کربنی را افزایش داد. این یافته‌ها برای تولید البسه‌ی هوشمند اهمیت زیادی دارد.
مواد ترموالکتریک می‌توانند گرما را به‌صورت مستقیم به الکتریسیته تبدیل کنند. این مواد گزینه‌ی مناسبی برای کاهش مصرف انرژی در جهان هستند. در صورت استفاده از این مواد در خودروها می‌توان گرمای تولید شده در موتور را به انرژی الکتریکی تبدیل کرد. مواد ترموالکتریک برای خنک کردن کامپیوترها بسیار مفید هستند.
برای این که بتوان از مواد ترموالکتریکی استفاده کرد باید هدایت الکتریکی آن‌ها را افزایش داد، یکی از شاخص‌های مهم در این مواد، نسبت ولتاژ به اختلاف دما است که به آن ضریب سیبک گفته می‌شود. نانولوله‌های کربنی مواد ترموالکتریکی خوبی هستند اما تاکنون چالش‌هایی در مسیر استفاده از آنها وجود داشته است.
یک گروه تحقیقاتی به رهبری دیوید کارول موفق شدند با تقویت نانولوله‌های کربنی، توان خروجی آن‌ها را افزایش دهند. این گروه با تقویت n و p نانولوله‌ها توانستند در اختلاف دمای ۵۰ کلوین، توان خروجی از نانولوله‌ها را به ۱۵ نانووات برسانند. این رقم ۴۴ برابر بیشتر از مقداری است که پیش از این گزارش شده‌است.
پژوهشگران این پروژه با استفاده از پلیمر PVDF نانولوله‌ها را تقویت کردند. کارول می‌گوید: «ما برای تقویت p نانولوله‌های کربنی از اکسیژن استفاده کردیم و برای تقویت n، نانولوله‌ها را با پلی‌اتیلن‌آمین پوشش دادیم. در این پژوهش تقویت n اهمیت بیشتری دارد زیرا تولید مواد با توان ترموالکتریکی منفی بسیار دشوار است. در واقع ایجاد ضریب سیبک منفی بالا و هدایت بالای الکتریکی کاری دشوار است.ما با تقویت ساختار نانولوله‌های کربنی موفق به ساخت کامپوزیتی سبک، انعطاف‌پذیر و بادوامی شدیم که می‌تواند گرما را به الکتریسیته تبدیل کند». کارول می‌افزاید: «ما قصد داریم تا با این مواد ترموالکتریکی، البسه‌ی هوشمند تولید کنیم، منسوجاتی که با این مواد ساخته شود می‌تواند در خودروها به‌عنوان روکش صندلی استفاده شود».
پژوهشگران به دنبال افزایش دانسیته‌ی توان این مواد ترموالکتریک هستند. کارول می‌گوید: «ما درصدد افزایش قدرت تبدیل گرما به الکتریسیته در این ترکیبات هستیم».