تراشه‌ای حاوی نانوذرات طلا برای شناسایی زودهنگام سرطان

محققان اسپانیایی موفق به ساخت تراشه‌ای شدند که قادر به شناسایی سلول‌های سرطانی در مراحل اولیه است. در این تراشه از نانوذرات طلای حاوی آنتی‌بادی ویژه‌ی پروتئین‌های تولید شده توسط سلول سرطانی استفاده شده‌است.

در حال حاضر تشخیص بیماری سرطان زمانی صورت می‌گیرد که تومور به قدری افزایش حجم داده که میلیون‌ها سلول در آن رشد کرده و در حال وارد شدن به مرحله‌ی پیشرفته‌ی بیماری است. از نظر پزشکی، شناسایی سرطان را در مراحل اولیه و در حالی که هنوز چند سلول اولیه سرطانی تشکیل شده باشد اهمیت بسیاری دارد. با این کار می‌توان از پیشرفت بیماری در مراحل بعدی جلوگیری کرد.
یک تیم تحقیقاتی از مؤسسه‌ی ICFO اسپانیا موفق به ساخت آزمایشگاه روی تراشه‌ای شده است که قادر به شناسایی ترکیبات خاص سرطان در خون است. این پروتئین‌ها در مراحل اولیه‌ی تشکیل سرطان قادر به شناسایی خواهند بود. برای این کار از پلاسمونیک، میکروسیالی و شیمی سطح استفاده شده‌است. این دستگاه قادر است پروتئین‌های ویژه‌ی سرطان را در خون شناسایی کند. شناسایی سرطان در مراحل ابتدایی می‌تواند فرآیند درمان را تسهیل کند.
این تراشه می‌تواند در آینده برای درمان بیماری سرطان استفاده شود، هزینه‌ی ساخت این تراشه بسیار کم و حساسیت آن بالا است.
در این تراشه از میکروکانال‌هایی استفاده شده است که درون آن نانوذرات طلا قرار داده شده‌است. نانوذرات، حاوی آنتی‌بادی‌های ویژه‌ای هستند که به پروتئین‌های حاصل از سلول‌های سرطانی متصل می‌شوند. اتصال میان پروتئین و آنتی‌بادی موجود در سطح نانوذرات موجب تغییر رزونانس پلاسمونیک سطح می‌شود. این تغییرات را می‌توان مشاهده کرد. وجود این تغییر به منزله‌ی وجود بیماری سرطان است.
حساسیت این تراشه بسیار بالا است به‌طوری که وجود مقادیر بسیار کمی از پروتئین، قابل شناسایی در تراشه خواهد بود. این گروه تحقیقاتی در سال ۲۰۰۹ موفق به ارائه‌ی فناوری شناسایی سلول‌های سرطانی شدند. در سال ۲۰۱۰ این گروه با دریافت حمایت مالی در قالب پروژه‌ی FP7 کمیسیون اروپا به توسعه‌ی این پروژه پرداختند تا این که چندی پیش موفق به ساخت آزمایشگاه روی تراشه شدند.