تعامل صنعت‌گران برق و پژوهشگران نانو در راستای حل معضلات صنعت برق

در نشست‌های برگزارشده در کنفرانس دو روزه تخصصی نانو و صنعت برق و انرژی برخی مشکلات موجود در صنعت برق مطرح و راه‌حل‌هایی توسط پژوهشگران و متخصصان نانو مطرح شد.

مراسم اختتامیه دومین کنفرانس تخصصی فناوری نانو در صنعت برق و انرژی عصر روز چهارشنبه ۲۸ خردادماه، با حضور جمعی از مسئولان و متخصصان صنعت برق و نانو در محل پژوهشگاه نیرو برگزار شد.

در این مراسم پیش از تقدیر از برترین‌های این کنفرانس به ارائه گزارش نشست‌های برگزارشده در مدت دوروز کنفرانس پرداخته شد.

در نشست تخصصی که در روز پایانی دومین کنفرانس تخصصی نانو در صنعت برق با حضور جمعی از متخصصان فناوری نانو و صنعت برق برگزار شد، بخشی از مشکلات موجود در صنعت برق و راه حل‌هایی جهت حل این مشکلات با استفاده از فناوری نانو مطرح شد.

یکی از مشکلات بیان شده در این خصوص، آلودگی تجهیزات انتقال و توزیع برق در مناطق جنوبی بوده که سبب کاهش بازدهی و عمر این تجهیزات می‌شود. در راستای حل این مشکل پژوهشگران فعال در حوزه نانو حاضر در این نشست پیشنهادهای کارآمدی ارائه نمودند.

گفتنی است، در راستای حل معضلات صنعت برق که در این نشست‌‌ها مطرح شده است، توسط «شبکه فناوری نانو در حوزه برق و انرژی» به پژوهشگران دانشگاهی پروژه تحقیقاتی ارائه خواهد شد.

لازم به ذکر است، «شبکه فناوری نانو در حوزه برق و انرژی» که کار رسمی خود را با این کنفرانس آغاز کرده است، بستری مناسب برای تبادل اطلاعات و گسترش علم و فناوری نانو در صنعت برق و انرژی است.

تسهیل ارتباط میان محققان و صنعتگران، شناسایی و رفع نیازهای فناورانه متقاضیان صنعتی حوزه برق و انرژی، افزایش روند توسعه تحقیقات و پژوهش‌های فناوری نانو در حوزه برق و انرژی و حمایت و تثبیت شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه فناوری نانو و شاغل در صنعت برق و انرژی از جمله اهداف ایجاد این شبکه تخصصی است.

از دیگر تعاملات که در این کنفرانس انجام شده است می‌توان به استفاده از پوشش‌های آب‌گریز در برخی تجهیزات برقی اشاره داشت، که در راستای حل مشکل و خطر جرقه و یا فلشرزدن تجهیزات برقی در مجاورت آب مورد استفاده قرار می‌گیرند‌.

همچنین استفاده از پوشش‌های نانویی جهت استفاده از کولرهای روغن که بیش از این در نیروگاه طرشت مورد استفاده قرار گرفته و نتایج مطلوبی نیز داشته است، مورد توجه بسیاری از مسئولان نیروگاهی قرار گرفت.

گفتنی است، در پایان این مراسم از برترین‌های بخش‌های مقاله، پوستر، سخنران‌های کلیدی و مسئولان اجرایی کنفرانس تقدیر به عمل آمد.

لازم به ذکر است دومین کنفرانس تخصصی نانو در صنعت برق و انرژی با هدف رفع معضلات این صنعت بابهره‌گیری از فناوری نانو و ارائه نتایج کاربردی و علمی فناوری نانو در حوزه برق و انرژی به همت پژوهشگاه نیرو و با همکاری ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، ۲۷ و۲۸خردادماه در محل پژوهشگاه نیرو برگزار شد.