تولید نانوفیلتر کاغذی برای از بین بردن ویروس

پژوهشگران دانشگاه آپسالا موفق به ساخت فیلتر کاغذی شدند که قادر به حذف ویروس‌ها است. این فیلتر با استفاده از نانوالیاف سلولزی ساخته می‌شود.

ذرات ویروسی دارای ابعاد بسیار کوچکی هستند به طوری که اندازه‌ی آن‌ها هزاران برابر کوچک‌تر از تار موی انسان است. ویروس‌ها تنها درون سلول‌های زنده امکان تکثیر دارند به همین دلیل با وارد شدن به یک سلول تبدیل به یک عامل بیماری‌زای خطرناک می‌شوند. ویروس‌ها هم به‌صورت مستقیم عامل بیماری‌زا هستند و هم قادراند سلول‌های سالم را به سلول‌های سرطانی تبدیل کنند.
آلودگی محصولات زیست‌فناوری به ویروس، یک چالش جدی برای تولید واکسن و پروتئین‌های درمانی است. از آنجایی که ابعاد این ویروس‌ها بسیار کوچک است بنابراین زدودن آن‌ها کاری بس دشوار است. بسیاری به دنبال فیلترهای ارزان‌قیمت و کارا برای زدودن ویروس هستند.
سلولز یکی از مواد رایج برای تولید فیلتر است، زیرا قیمت آن کم و از نظیر شیمیایی خنثی هستند. در صورتی که محصولی از سلولز تهیه شود یک بار مصرف خواهد بود. سلولز از نظر مکانیکی مستحکم، آبدوست، در pH‌های مختلف پایدار و قابل استریل شدن است. کاغذهای صافی و فیلترهای معمولی که در شیمی استفاده می‌شود دارای ابعاد بسیار بزرگی است که امکان زدودن ویروس‌ها را ندارد.
یک گروه تحقیقاتی موفق به ساخت فیلتری شدند که قادر به زدودن ویروس‌های صنعتی است. براساس مقاله‌ی منتشر شده توسط این گروه تحقیقاتی، این فیلتر ۱۰۰ درصد از نانوالیاف سلولزی تهیه شده‌است که منشاء طبیعی دارد.
این پژوهش ماحصل یک دهه تحقیقات درباره خواص نانوالیاف است که در نهایت منجر به تولید این فیلتر شد. ابعاد حفره‌های این فیلتر کاملاً متناسب با ابعاد ویروس‌ها است.
فیلتر کاغذی که پیش از این ساخته شده بود مبتنی بر، برهم‌کنش الکترواستاتیک است که به غلظت نمک و pH محیط حساسیت دارد، این درحالی است که فیلتر کاغذی جدید از جنس پلیمر بوده و مبتنی بر ابعاد حفره‌های آن است.
یادآوری می‌شود که اولین بار بزولیوس یکی از شیمی‌دان‌های فارغ‌التحصیل دانشگاه آپسالا موفق به استفاده از کاغذ صافی برای جداسازی رسوبات باقی‌مانده از آنالیز شیمیایی شد و اکنون بعد از دو قرن یک محقق سوئدی دیگر از این دانشگاه  موفق به ساخت فیلتر زدایش ویروس به وسیله‌ی شده‌است.