تولید نانوذره‌ای حاوی چند داروی مختلف

پژوهشگران موفق به ارائه‌ی روشی شدند که با استفاده از آن می‌توان نانوساختارهای دارویی ترکیبی را تولید کرد. این روش به محققان این امکان را می‌دهد که چند داروی شیمی‌درمانی در قالب یک نانوذره تولید کنند.

رهاسازی داروهای شیمی‌درمانی به‌صورت نانوذرات می‌تواند اثرات جانبی این داروها را کاهش دهد. محققان مؤسسه‌ی فناوری‌ ماساچوست موفق به ساخت نانوذراتی شدند که می‌توان دو یا چند داروی شیمی‌درمانی را درون آن‌ها قرار داد. این گروه روشی ارائه کردند که می‌توان به سادگی داروهای مختلفی را درون نانوذرات قرار داد. در مقاله‌ای که این گروه در نشریه‌ی Journal of the American Chemical Society منتشر کردند، نشان دادند که سه داروی رایج در درمان سرطان رحم را می‌توان درون یک نانوذره قرار داد. جرمیا جانسون از محققان این پروژه می‌گوید: «فکر می‌کنم این اولین باری است که نانوذره حامل چند دارو با نسبت‌های بسیار دقیق ساخته می‌شود. این سه دارو می‌توانند با سه عامل مختلف رهاسازی شوند.»
چنین ذراتی می‌توانند به‌گونه‌ای طراحی شوند که چندین دارو را با خود حمل کنند، بنابراین پژوهشگران قادر خواهند بود تا سلول‌های سرطانی را از بین ببرند، این درحالی است که اثرات جانبی این داروها به حداقل خواهد رسید. در مقاله‌ای که این گروه منتشر کردند نشان دادند که چگونه داروهای سه‌گانه‌ی‌ مربوط به بیماری سرطان رحم را می‌توان درون یک نانوذره قرار داد. این گروه پس از سنتز این نانوساختار دارویی، مراحل آزمایش روی موش را آغاز کردند.
معمولا دو روش رایج برای ساخت نانوذرات دارویی وجود دارد؛ اول کپسوله کردن دارو و دوم اتصال شیمیایی دارو به نانوذره است. هر دوی این روش‌ها به دلیل مشکلات خاص خود با محدودیت‌هایی روبرو هستند. برای مثال نمی‌توان دو دارو را با این روش درون یک نانوذره قرار داد.
این گروه به جای آن که دارو را به نانوذرات متصل کنند یا آن را درون نانوذره قرار دهند، از داروها به‌عنوان واحدهای سازنده نانوذرات استفاده کردند. در واقع محققان موفق شدند داروها را به‌صورت ساختار ویژه‌ای طراحی کرده و نسبت هر یک از این داروها را درون این ساختار با دقت بالایی کنترل کنند.
هر نانوذره از سه بخش مختلف تشکیل می‌شود: مولکول دارویی، واحد اتصال‌دهنده بلوک‌ها و زنجیره‌ای از پلی‌اتیلن گلیکول که به نانوذره کمک می‌کند تا دچار زوال ساختاری نشود. صدها نوع از این واحدهای سازنده را می‌توان با یکدیگر ترکیب کرده و در نهایت دارویی مرکب از چند داروی دیگر ساخت.