آینده‌ی درخشان فناوری‌ نانو در توسعه‌ی باتری‌های لیتیم یون

انتظار می‌رود که تا سال ۲۰۱۸ میلادی، ارزش بازار جهانی باتری‌های لیتیم یون به ۲۴٫۲ میلیارد دلار افزایش یابد.

در حال حاضر باتری‌های لیتیم یون (LIBs) به طور موفقیت‌آمیزی در بخش‌های مختلف استفاده می‌شود. وسایل مصرفی، خودروهای برقی، ادوات پزشکی، بخش‌‌های نظامی و هوایی از باتری‌های لیتیم یون به عنوان منابع انرژی قابل حمل استفاده کرده و در آینده نیز انتظار می‌رود در سفینه‌های فضایی از این باتری‌ها استفاده کنند. گسترش استفاده از این باتری‌ها در بخش‌های مختلف، به دلیل قابلیت ذخیره‌ی انرژی الکتریسته بالای این باتری‌ها است. همچنین LIBs برای کاربردهایی مناسب هستند که هم به چگالی انرژی بالا و هم به چگالی نیرو نیاز دارند. با این وجود، عملکرد باتری‌های لیتیم یون باید در زمینه‌های زیر بهبود یابد: ۱٫ ذخیره انرژی بیشتر و انتقال نیروی بیشتر برای مدت زمان طولانی‌تر ۲٫ مدت زمان شارژ بیشتر ۳٫ عمر مفید بیشتر ۴٫ مقاوم در برابر خطرات آتش.
در این راستا، فناوری ‌نانو می‌تواند به بهبود عملکرد LIBs کمک نماید. فناوری ‌نانو این پتانسیل را دارد تا به توسعه‌ی نسل آینده‌ی باتری‌های لیتیم یون با عملکرد بهتر، دوام و ایمنی بیشتر، با هزینه‌ی قابل قبول کمک نماید.
کاهش اندازه‌ی ذرات به ابعاد نانو، استفاده از نانوساختارهای توخالی، ترکیب نانو کامپوزیت‌ها یا نانو پوشش‌ها با عناصر کربنی یا عناصر ساکن، از جمله راهبردهای پیشنهادی برای رسیدن به ظرفیت بالا و چرخه‌ی حیات پایدار الکترودها است.
در حال حاضر LIBs به بازار الکترونیک مصرفی نفوذ کرده و در حال نفوذ به سایر بازارها هستند. انتظار می‌رود که تا سال ۲۰۱۸ میلادی، ارزش بازار جهانی LIBs به ۲۴٫۲ میلیارد دلار افزایش یابد.