جلب حمایت یک میلیون دلاری برای تجاری‌سازی نانوافزودنی پلیمری

یک شرکت استرالیایی برای تجاری‌سازی نانوافزودنی ویژه شیشه‌های اکریلیک موفق به جلب حمایت مالی نزدیک به یک میلیون دلار از بخش خصوصی شده‌است. این افزودنی نانومقیاس مشکل خراشیده شدن شیشه‌های آکریلیک را حل می‌کند.

شرکت تناسیتک‌پتی (TenasiTech Pty Ltd) اعلام کرد که به تازگی نزدیک به یک میلیون دلار برای تجاری‌سازی افزودنی نانومقیاس پلاستیک سرمایه‌گذاری کرده است. گروه استرالیایی آنجلز با نام‌های بریسبن آنجلز (Brisbane‌ Angels) و ملبورن آنجلز (Angels Melbourne) مبلغ ۴۸۵ هزار دلار و یک گروه دیگر به نام یونیسید (Uniseed) مبلغ ۴۵۰ هزار دلار در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده‌اند.
مدیرعامل شرکت تناسیتک‌پتی، ریچارد مارشال، می‌گوید: «ما از این که از سوی یونیسید حمایت مالی شدیم بسیار خوشحال هستیم، همچنین حمایت مالی از سوی یک شرکت سرمایه‌گذاری (گروه آنجلز) نیز برای ما بسیار شعف‌انگیز بود. یکی از محصولات ما می‌تواند مشکل خراشیده شدن شیشه آکریلیک (موسوم به Plexiglas®) را حل کند. مقاومت اندک شیشه آکریلیک در برابر خراشیدگی، یکی مشکلات اصلی در مسیر استفاده از این ماده در شیشه‌های جلوی خودروها است. نانوافزودنی جدیدی که ما تولید کرده‌ایم می‌تواند برای تولید پلاستیک‌های لایه نازک و دیگر قطعات به ما کمک کند. در واقع با این فناوری می‌توان محصولاتی بادوام‌ تولید کرد که نقص‌ کمتری داشته باشد. بازار شیشه آکریلیک بسیار وسیع است به‌طوری که حجم بازار جهانی آن در حدود ۶ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود، بنابراین سرمایه‌گذاران ما به سوی پتانسیل‌های تجاری این فناوری جدید جذب شده‌اند.»
دیوید ایوانز از مدیران این شرکت می‌گوید: «شرکت ما چندین محصول پلیمری تولید کرده است که شیشه آکریلیک و الاستومرهای پلی‌اورتان از جمله این محصولات هستند. تولیدات ترموپلاستیکی ما هم بسیار نرم و هم قابل کشش هستند و از سوی دیگر، بسیار شفاف و مستحکم هستند. ما با پیشگامان جهانی بازار هم‌قدم هستیم. کار با شرکت‌هایی که در هر حوزه جزء ۵ شرکت برتر دنیا باشند از برنامه‌های راهبردی ما تلقی می‌شود.»
این افزودنی اولین بار توسط دارن مارتین از دانشگاه کوئینزلند ساختده شد و سپس در سال ۲۰۰۷ لیسانس آن در اختیار شرکت تناسیتک‌پتی قرار گرفت. این شرکت که در حوزه‌ی تجاری‌سازی محصولات فعالیت دارد، از حمایت‌های ملی شرکت سونیسید بهره می‌برد. تناسیتک‌پتی حمایت‌های مالی مختلفی از مراکز دولتی استرالیا دریافت کرده است. نمونه‌ی اولیه‌ی این محصول در سال ۲۰۱۳ توسط تناسیتک‌پتی تولید شد. این شرکت پتنت‌های مختلفی در این حوزه به ثبت رسانده است.