توافق دو شرکت عربستانی و آمریکایی برای توسعه‌ی نانوساختارهای کربنی

شرکت عربستانی سابیک قرارداد همکاری مشترکی با شرکت لاکهد مارتین امضاء کرده است که براساس آن شرکتی خطرپذیر برای توسعه‌ی نانوساختارهای کربنی در عربستان تأسیس شود.

شرکت سابیک (SABIC) یکی از شرکت‌های بزرگ تولیدکننده‌ی مواد شیمیایی در عربستان سعودی است. این شرکت و لاکهد مارتین (Lockheed Martin) اعلام کردند که قرارداد همکاری مشترکی برای راه‌اندازی یک شرکت خطرپذیر در عربستان سعودی منعقد کرده‌اند. این شرکت جدید قرار است روی توسعه‌ی نانوساختارهای کربنی برای استفاده در حوزه‌های مختلف کار کند.
براساس این توافق نامه، طرفین روی امکان‌سنجی،آزمایش، تولید اولیه و تولید انبوه نانوساختارهای کربنی فعالیت خواهند کرد. ارنستو اوچیلو، یکی از مدیران شرکت سابیک، می‌گوید: «این توافق نامه بخشی از یک پیشگامی است که روی فرصت‌های کسب‌وکار جدید متمرکز است تا بتواند ارزش افزوده‌ی بیشتری روی محصولات تولید شده در عربستان سعودی ایجاد کند.» اوچیلو می‌افزاید: «ما خوشحالیم که شرکت لاک مارتین برای اشتراک گذاری فناوری جدید خود با ما همکاری می‌کند. داشتن چنین شریک تجاری برای ما یک ارزش بزرگ محسوب می‌شود و ما امیدواریم که این پیشگامی سرآغازی برای یک همکاری مشترک دراز مدت باشد.»
نانوساختار کربنی که این دو شرکت مد نظر دارند به نانولوله‌های کربنی متصل بوده و روی یک ماده‌ی پایه قرار داده شده است. این نانوساختار می‌تواند روی بسترهای مختلف رشد داده شود و در نهایت تبدیل به یک ماده جدید با خواص عالی و هدایت الکتریکی مناسب شود.
دال بنت، از مدیران شرکت لاکهد مارتین، می‌گوید: «ما معتقدایم که فناوری پیشرفته‌ای که ما در اختیار داریم زمانی که با توانمندی‌های شرکت سابیک ترکیب شود می‌تواند منجر به خلق فرصت‌های خلاقانه‌ی جدیدی شود. به عنوان یک شریک جدید سابیک، باید بگویم که لاکهد مارتین مفتخر است تا تجربیات ۵ ساله خود را با مردم عربستان به اشتراک بگذارد.»