استفاده از نانوذرات برای افزایش ظرفیت ذخیره انرژی

محققان آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور به دنبال استفاده از نانوذرات برای افزایش ظرفیت ذخیره‌ی انرژی برای خودروهای هیدروژنی هستند.

محققان آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور (LLNL) به دنبال استفاده از نانوذرات برای افزایش ظرفیت ذخیره‌ی انرژی برای خودروهای هیدروژنی هستند. اداره‌ی کارایی انرژی و انرژی‌های تجدیدپذیر وزارت انرژی (EERE) با تخصیص ۱٫۲ میلیون دلار، طی یک دوره‌ی زمانی ۳ ساله، از این برنامه حمایت خواهد کرد. به گفته‌ی براندون وود، از دانشمندان LLNL، «تیم این پروژه از طریق تئوری و مدل‌سازی و با استفاده از نانوذارت اثربخش‌تر برای ذخیره‌ی هیدروژن، به دنبال رفع محدودیت‌های حرکتی کنونی هستند.»
این پروژه از ماه جولای سال ۲۰۱۴ میلادی آغاز شده و با همکاری دانشگاه میشیگان جورجیا تک و نیز حمایت تجربی آزمایشگاه‌های ملی ساندیا، انجام خواهد شد.
وود و همکارش ووک هئو، برای بررسی راهکارهای ذخیره‌ی هیدروژن با ظرفیت بالای مبتنی بر نانوذرات، از مدل‌سازی چندمقیاسی استفاده خواهند کرد.
در واقع این مواد جدید قادرند بلافاصله هیدروژن را در خودرو جذب و منتشر کرده و در عین حال مقدار گاز مورد نیاز برای ورود به باک خودرو را کاهش دهند. برخلاف باک‌های کنونی ذخیره‌ی هیدروژن، باک‌های جدید کوچک‌تر هستند.
به گفته‌ی وود «نانوذرات بوروهایدرید منیزیم (Magnesium borohydride) ظرفیت ذخیره انرژی بالایی دارند و نیز بسیار تغییرپذیرند. بنابراین راهکار بسیار مناسبی برای ذخیره‌ی هیدروژن محسوب می‌شوند.»