نانوپوششی برای افزایش کارایی و دوام پیل‌های گرمایی خورشیدی

محققان سوئیسی موفق به ارائه‌ی روشی برای بهبود کارایی پیل‌های گرمایی خورشیدی شدند. در این روش پوشش سیاه حاوی نانوبلورهای منگنز، مس و کبالت روی پنل خورشیدی ایجاد می‌شود که کارایی و طول عمر آن را افزایش می‌دهد. محققان در حال ثبت پتنت مربوط به این پژوهش هستند.

پژوهشگران سوئیسی مرکز EPFL برای افزایش کارایی پیل‌های گرمایی خورشیدی (Solar Thermal)، پوشش جدیدی طراحی و ساخته‌اند که می‌تواند رنگ خود را حفظ کرده و در عین حال جذب بالایی نسبت به پنل‌های خورشیدی رایج داشته باشد.
عمر پنل‌های خورشیدی مورد استفاده در ساختمان‌ها بین ۲۵ تا ۳۰ سال است. این گروه تحقیقاتی موفق شدند که فرآیند پیر شدن پیل‌های خورشیدی را به تاخیر اندازند و عملکرد آن‌ها را برای مدت طولانی‌تری حفظ کنند. آن‌ها پوشش سیاهی ساخته‌اند که به عنوان حسگر گرمایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. روش ساخت این پوشش به صورت پتنتی در حال ثبت است. رنگ سیاه این پوشش عنصر کلیدی پنل گرمایی است زیرا می‌تواند ۹۰ درصد انرژی دریافتی را جذب کند. تا پیش از این، پوشش‌های سیاه به مرور زمان بر اثر تابش خورشید تغییر رنگ می‌دادند که این موضوع موجب کاهش کارایی آن‌ها می‌شد.
برای حل این مشکل، محققان پوششی سه لایه از سه ماده‌ی مختلف را برای استفاده در این پنل‌ها تولید کردند که بسیار مقاوم است و سمیت کمتری نسبت به پوشش‌های کرم رایج دارد. این پوشش در دماهای مختلف، از دمای اتاق گرفته تا دمای ۳۰۰ تا ۴۰۰ درجه سانتیگراد، بسیار بادوام است بنابراین دیگر نیازی به استفاده از شیشه در این پنل‌ها نیست.
مارتین جولی و همکارانش فرآیند جدیدی برای ساخت پوشش مبدل انرژی ارائه کردند که در آن پوششی با ساختار نانوبلوری که مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد تولید می‌شود. در این پوشش نانوبلورهایی از کبالت برای افزایش مقاومت به خوردگی، از منگنز برای سیاه کردن پوشش و از مس برای افزایش هدایت گرمایی استفاده می‌شود.
آندریاس شولر از محققان این پروژه می‌گوید: «در حسگرهای صاف فعلی، میانگین دمایی که باید اعمال شود حدود ۸۰ درجه است در حالی که در تابستان دما به ۲۰۰ درجه هم می‌رسد. وجود هوا و رطوبت نیز مزید بر علت شده و در نهایت عمر پنل را به ۲۵ سال کاهش می‌دهد. این درحالی است که در این پوشش جدید قدرت تحمل دما تا ۳۶۰ درجه افزایش یافته است.»
این روش دارای مزایایی است که از آن جمله می‌توان به سرعت، کارایی و کیفیت بالای محصول اشاره کرد. محققان در حال طی مراحل ثبت پتنت مربوط به این روش هستند.