ارائه‌ی روشی برای تولید انبوه گرافن در مقیاس صنعتی

یک تیم تحقیقات دانشگاهی با همکاری شرکت گاردین اینداستریز (Guardian Industries) موفق به ارائه‌ی روشی برای تولید گرافن در مقیاس صنعتی شدند. یکی از مزایای این روش آن است که می‌توان گرافن را روی زیرلایه‌های غیرفلزی ایجاد کرد.

گرافن ماده‌ای جدید برای استفاده در حوزه‌های مختلف است که در حال حاضر تحقیقات وسیعی در دنیا به آن اختصاص داده شده است. یکی از مشکلات استفاده از آن، فقدان روشی برای تولید انبوه گرافن است. محققان مؤسسه‌ی فناوری ماساچوست (MIT) با همکاری پژوهشگرانی از دانشگاه میشیگان روشی برای تولید انبوه گرافن ارائه کردند که با استفاده از آن می توان ورقه‌های بسیار بزرگی از گرافن را تولید کرد.
در حال حاضر بیشتر روش‌های مورد استفاده برای تولید گرافن، رشد این لایه‌ها روی بستری از جنس نیکل یا مس است. هارت از محققان این پروژه می‌گوید: «در این روش‌ها باید گرافن تولید شده را از روی بستر جدا کرد و به محل مورد نظر منتقل کرد. این کار می‌تواند به ساختار گرافن آسیب جدی وارد کند.»
در این روش جدید محققان باز هم از فیلم‌های فلزی به عنوان الگو استفاده کردند اما این بار گرافن را هم بروی فلز و هم در سطح زیرین آن ایجاد کردند. زیرلایه در این روش، دی‌اکسید سیلیکون حاوی لایه‌ی نازک نیکل است. در نهایت می‌توان فیلم نیکل را از گرافن جدا کرد . در نهایت گرافنی با ابعاد بزرگ باقی می‌ماند.
در این پژوهش، یک تولید کننده‌ی بزرگ شیشه در آمریکا به نام گاردین اینداستریز (Guardian Industries) نیز همکاری داشته است. هارت می‌گوید: «برای این که نیاز صنعت برآورده شود باید بتواند گرافن را در مقیاس انبوه تولید کند. در حال حاضر شرکت‌های تولید کننده‌ی شیشه، شیشه را با سرعت چند متر در دقیقه تولید می‌کنند، ما نیز با الهام از این روش، به سوی تولید انبوه گرافن گام برداشتیم. »
این روش هنوز در مراحل آغازین خود قرار دارد و برای این که بتوان از آن در صنعت استفاده کرد باید کارهایی برای بهبود آن انجام شود. یکی از مزیت‌های این روش آن است که می‌توان گرافن را روی زیرلایه غیرفلزی ایجاد کرد. این کار برای تولید کنندگان نمایشگرهای لمسی بسیار ایده‌آل است. با این روش می‌توان گرافن را با ابعاد دلخواه تولید کرد. در واقع ابعاد گرافن تنها محدود به ابعاد راکتور CVD است و این یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود.