رونمایی از محصول عایقِ حاوی ساختار نانوحفره‌ای

شرکت باسف (BASF) محصول عایق جدیدی را رونمایی کرده است که کاربرد وسیعی در حوزه‌ی ساختمان‌سازی دارد. این محصول به دلیل داشتن ساختار نانوحفره‌ای نسبت به رطوبت پایداری قابل توجهی دارد.

بعد از رونمایی اولیه از محصول SLENTITETM در نمایشگاه K2013، این محصول عایق با عملکرد بالا به جامعه‌ی علمی معرفی شد. نمایشگاه K2013 بزرگترین نمایشگاه پلاستیک در جهان است که سال گذشته در دوسلدورف برگزار شد.
SLENTITETM نام یک آئروژل مبتنی بر پلی‌اورتارن است که به دلیل داشتن ساختار نانوحفره‌ای از ویژگی‌های جالبی برخوردار است. مارک فریک از مؤسسه‌ی تحقیقات مواد پیشرفته می‌گوید: «SLENTITETM نه تنها دارای هدایت گرمایی بسیار کمی است، بلکه برای اولین بار است که این ماده به صورت پنل جامد به بازار عرضه می‌شود. این محصول نسبت به همتایان رایج خود در بازار، ۲۵ تا ۵۰ درصد نازکتر است. همچنین به دلیل ساختار متخلخل و وجود نانوحفره‌هایی در آن، از مقاومت بالایی نسبت به رطوبت برخوردار است. این ماده برای معماران و سازندگان ساختمان یک گزینه‌ی مناسب برای بازسازی و مدرنیزه کردن ساختمان‌های قدیمی و ساخت بناهای جدید است.»
نیلز موهمیر می‌گوید: «ما با شرکت‌های بزرگ ساختمانی و تولید کنندگان یخچال فریزر صحبت کردیم؛ کسانی که به ما کمک زیادی در بهبود این محصول کردند. این مذاکرات با تولیدکنندگان، ما را با نیازمندی‌های موجود در صنعت عایق آشنا کرد.» شرکت باسف محصولی ارائه کرده که مستقیماً نیاز گروه‌های هدف را برآورده می‌کند در عین حال کارایی انرژی آن نیز بالاست. SLENTITETM ترکیبی از یک عایق حرارتی و ساختار نانوحفره‌ای است که هم هدایت گرمایی را کاهش می‌دهد و هم مقاومت بالایی در برابر رطوبت ایجاد می‌کند.
قدم بعدی این شرکت، راه‌اندازی خط تولید این محصول در ابتدای سال ۲۰۱۵ است. فریدهالم لیریش یکی از مدیران این شرکت می‌گوید: «این محصول جدید می‌تواند به راحتی از آزمایشگاه وارد دنیای بیرون شود. آینده‌ی شرکت‌های ساختمان سازی با چالش‌هایی روبرو است. وجود محصولات خلاقانه‌ای نظیر SLENTITETM می‌تواند به مقابله با این چالش‌ها کمک شایانی کند.»
باسف یکی از شرکت‌های بزرگ تولید کننده‌ی مواد شیمیایی در جهان است. این شرکت با ۷۴ میلیارد یورو فروش در سال ۲۰۱۳ و ۱۱۲۰۰۰ کارمند، یکی از شرکت‌های قدرتمند در عرصه‌ی مواد شیمیایی در جهان است.