ابزاری تعاملی جهت اجرای قوانین زیست‌محیطی برای تولیدکنندگان نانوذرات

هدف پروژه آی نانوتول، مشارکت در اجرای اثربخش سیاست‌ها و قوانین زیست‌محیطی در شرکت‌های تولیدکننده نانومواد، به ویژه شرکت‌های کوچک و متوسط است.

نشست نیم‌سالانه پروژه آی نانوتول (i-NanoTool) در ۱۷ ژوئن سال جاری میلادی، در شهر کوکولای کشور فنلاند برگزار گردید. در این نشست، میزان پیشرفت فعالیت‌های این پروژه بررسی شده و جزییات اقدامات آتی مربوط به آن، مورد توافق اعضا قرار گرفت.
پروژه آی نانوتول از اول جولای سال ۲۰۱۳ میلادی آغاز شده است و در دسامبر سال ۲۰۱۵ خاتمه می‌یابد. در این پروژه، مؤسسات و شرکت‌هایی از کشورهای اسپانیا، پرتغال، فنلاند و رومانی با یکدیگر همکاری می‌کنند.
هدف پروژه آی نانوتول، مشارکت در اجرای اثربخش سیاست‌ها و قوانین زیست‌محیطی در شرکت‌های تولیدکننده نانومواد به ویژه شرکت‌های کوچک و متوسط (SMEs) است. در این راستا، آی نانوتول به دنبال توسعه یک ابزار تعاملی برای اجرای قوانین زیست‌محیطی برای تولیدکنندگان نانوذرات است.
اتحادیه اروپا از سال ۲۰۰۴ میلادی تلاش‌های خود را در زمینه جنبه‌های قانونی فناوری‌ نانو تشدید کرده است. قوانین جدید اروپا که در سال‌های آینده اجرا خواهند شد، به اثرات زیست‌محیطی و ریسک‌های احتمالی مربوط به نانومواد توجه کرده است.
به طور کلی، شرکت‌های فعال در حوزه فناوری‌ نانو به ویژه شرکت‌های کوچک و متوسط، دارای یک عنصر فناورانه‌ی بالایی هستند. در حقیقت برخی از آن‌ها، شرکت‌های زایشی هستند که از مؤسسات تحقیقاتی به وجود آمده‌اند. بر اساس اطلاعات موجود، بیشتر تولیدکنندگان نانومواد در اروپا شرکت‌های کوچک هستند. با توجه به ویژگی‌های شرکت‌های تولیدکننده نانومواد (اندازه کوچک و عنصر فناورانه)، فقدان دانش مربوط به جنبه‌های زیست‌محیطی و اثرات آن و همچنین نبود دانش مربوط به مقررات و رویه‌های اداری و اجرایی‌ که این شرکت‌ها باید از آن‌ها پیروی کنند، دو چالش بزرگ پیش‌روی این شرکت‌ها محسوب می‌شود. در این راستا، آی‌نانوتول، یک ابزار الکترونیکی را توسعه خواهد داد تا بتواند با اتکا بر آن، چالش‌های اصلی SMEs فعال در حوزه نانومواد را حل نماید.