تولید واکسن مبتنی بر نانوذرات برای بیماری‌های تنفسی

محققان موفق به ارائه روشی برای ساخت واکسن‌های مبتنی بر نانوذرات پروتئینی شدند که برای درمان بیماری‌های تنفسی مناسب است.

پژوهشگران دانشگاه مریلند با همکاری شرکت نواواکس موفق به ساخت واکسن جدیدی بر علیه بیماری تنفسی موسوم به MERS-CoV شدند. این گروه مشترک، اعلام کردند که واکسن دیگری نیز برای مقابله با بیماری تنفسی SARS-CoV تولید کرده‌اند. نتایج این پژوهش در قالب مقاله‌ای با عنوان Purified coronavirus spike protein nanoparticles induce coronavirus neutralizing antibodies in mice در نشریه Vaccine به چاپ رسیده است.
راهبردهای تولید واکسن،‌ معمولا دارای یک محدودیت بزرگ هستند و آن این که، ابتدا باید ویروس وارد بدن شده و سپس فرآیند توسعه واکسن کلید بخورد. در واقع برای ویروس‌های جدید و ناشناس نمی‌توان واکسن تولید کرد. اما اخیرا مقاله‌ای منتشر شده که در آن محققان روشی برای تولید واکسن برای ویروس‌های جدید نظیر MERS-CoV ارائه کردند. این ویروس به سرعت ظاهر شده و بیماری سختی برای انسان ایجاد می‌کند. واکسن جدیدی که توسط این گروه تحقیقاتی ارائه شده می‌تواند آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده بدن را که عامل پاسخ‌های ایمنی در بدن هستند را تحریک کرده و مانع از آلودگی بدن به ویروس می‌شود. گال اسمیت از مدیران شرکت نواواکس می‌گوید: فناوری واکسن مبتنی بر نانوذرات پروتئینی دارای پتانسیل بالایی در پاسخ دادن به ویروس‌هایی نظیر MERS-CoV و آنفولانزا است. نواواکس به دنبال ارزیابی سریع این فناوری بوده تا بتواند نانوذرات ایمن‌کننده بدن را برای بیماری‌هایی نظیر آنفولانزا یا بیماری‌های تنفسی به تولید برساند.
متیو فریمن، استادیار دانشگاه مریلند می‌گوید: ظهور بیماری‌هایی نظیر SARS-CoV و MERS-CoV ثابت کرد که بیماری‌های تنفسی به سادگی از حیوانات به انسان منتقل می‌شوند. علیرغم تلاش‌های زیادی که انجام شده تا واکسنی بر علیه SARS-CoV تولید شود، اما هنوز هیچ واکسنی تاکنون برای این بیماری ارائه نشده‌است. ما نشان دادیم که این روش جدید می‌تواند واکسن‌های مناسبی را برای SARS-CoV و MERS-CoV تولید کند.
آلبرت ریسی از دانشگاه مریلند می‌گوید: این دانشگاه روی درک بهتر برهم‌کنش میان سیستم ایمنی بدن انسان و میکروب‌های جدید و قدیمی کار می‌کند. بنابراین، ما به دنبال راهکارهایی برای جلوگیری از شیوع بیماری‌هایی نظیر SARS-CoV و MERS-CoV هستیم که سلامتی بسیاری را در سراسر جهان تهدید می‌کند.