مشارکت ۳۴ محقق نانو در طراحی سوالات چهارمین مسابقه ملی فناوری نانو

نزدیک به ۳۴ متخصص علاقمند،۷۳۲ سوال را در زمینه‌ها و موضوعات مختلف مرتبط با سرفصل‌های مسابقه ملی فناوری نانو، طراحی و به دبیرخانه مسابقه چهارم ارسال نمودند.در اختتامیه چهارمین مسابقه ملی نانو بر اساس کیفیت و تعداد سوالات طراحی شده، از طراحان برتر تقدیر به عمل خواهد آمد.

در راستای مشارکت هرچه بیشتر محققان، دانشجویان و علاقمندان حوزه علم و فناوری نانو در توسعه محتوایی مسابقه ملی فناوری نانو، طرح فراخوان طراحی سوال چهارمین مسابقه ملی در زمستان ۹۲ تدوین و اجرایی گردید. از تاریخ ۲۵ بهمن ماه تا پایان اسفند ماه ۱۳۹۲، قریب به ۳۴ متخصص علاقه‌مند که ۸۰% آنها را دانشجویان و فارغ التحصیلان مقاطع تحصیلات تکمیلی تشکیل می‌دهند، ۷۳۲ سوال را در زمینه‌ها و موضوعات مختلف مرتبط با سرفصل‌های مسابقه ملی فناوری نانو، طراحی و به دبیرخانه مسابقه چهارم ارسال نمودند.

گفتنی است ۵۶% از طراحان سوال، در حال حاضر دانشجو بوده و مابقی آنها فارغ التحصیل رشته‌های مختلف هستند. این افراد از رشته‌های مختلف از قبیل: فیزیک، نانو مواد، مهندسی مواد، شیمی، مهندسی محیط زیست، مهندسی شیمی، نانوفناوری دارویی، نانوبیوتکنولوژی پزشکی، نانوپزشکی، نانوبیوتکنولوژی، مهندسی نفت، مهندسی نانوفناوری، مهندسی کشاورزی، مهندسی پلیمر، مکانیک، نساجی، تربیت بدنی و علوم تجربی بوده‌اند.

توزیع موضوعی سوالات ارسالی از مجموع سوالات دریافتی عبارت است از: ۲۱% روش‌های ساخت و سنتز نانوساختارها، ۲۲% نانوساختارها، ۱۱% مفاهیم پایه، ۳% تجاری سازی فناوری نانو، ۱۸% کاربردهای فناوری نانو و ۲۵% روش‌ها و تجهیزات شناسایی و آنالیز نانوساختارها.

بررسی، داوری و گزینش سوالات از اوایل فروردین ماه آغاز شد و نتایج داوری اواخر اردیبهشت ماه به اطلاع طراحان سوال رسید و امکان اعتراض ظرف مدت یک هفته نیز قرار داده شد. در نهایت وضعیت سوالات ارسالی از نظر کیفیت و سختی سوالات به صورت ۱۸% سوال سطح ۱، ۶۵% سوال سطح ۲، ۱۷% سوال سطح ۳ مشخص گردید. قابل ذکر است سوالاتی با کیفیت عالی و خوب سطح ۱، سوالاتی با کیفیت متوسط سطح ۲ و سوالات ضعیف که مورد پذیرش نبودند در سطح ۳ طبقه بندی شدند. بر اساس میزان سختی سوال نیز، ۷% سوالات سخت، ۷۰% سوالات متوسط و ۲۳% سوالات آسان طراحی شده بودند.  

با توجه به شیوه‌نامه طراحی سوال، در اختتامیه چهارمین مسابقه ملی نانو بر اساس کیفیت و تعداد سوالات طراحی شده، از طراحان برتر تقدیر به عمل خواهد آمد.

لازم به ذکر است افراد همچنان می‌توانند سوالات خود را از طریق رایانامهcompetition@nano.ir  به دبیرخانه پنجمین مسابقه ملی فناوری نانو ارسال نمایند. افرادی نیز که سوالاتشان در سطح سوم قرار گرفته است می‌توانند با اصلاح علمی و ادبی، مجددا سوالات خود را ارسال نمایند تا در داوری‌های آینده مطابق آیین نامه های موجود مورد بررسی قرار گیرند. اطلاعات بیشتر متعاقبا اعلام خواهد شد.