محافظت از گوشت و مرغ با پوشش‌های حاوی نانوذرات

پژوهشگران با افزودن چند روغن گیاهی و نانوذرات اکسید روی و نقره به یک پوشش خوراکی، پوششی آنتی‌باکتریال برای محافظت از گوشت و مرغ ارائه کردند.

پژوهشگران دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا معتقداند که با وارد کردن ترکیبات آنتی‌باکتریال به فیلم‌های مورد استفاده در بسته‌بندی مواد غذایی و میوه‌ها می‌توان رنگ و بوی آنها را حفظ کرده و از سوی دیگر ایمنی مواد غذایی را بهبود داد.
پولولان یک فیلم خوراکی بدون مزه و شفاف پلیمری است که از قارچی با همین نام به‌دست می‌آید. محققان این پروژه افزودنی‌های مختلفی از قبیل ترکیبات روغنی مشتق شده از رزماری، پونه کوهی و نانوذرات اکسید روی و نقره را برای تقویت این فیلم مورد استفاده قرار داده و خاصیت آنتی‌باکتریال آن را برای محافظت از گوشت و مرغ مورد بررسی قرار دادند.
نتایج نشان داد که استفاده از این فیلم تقویت شده می‌تواند مانع از رشد میکروب‌ها شود. پژوهشگران این پروژه امیدوارند که در آینده نزدیک بتوانند فیلم‌های خوردنی و آنتی‌باکتریال برای محافظت از گوشت و مرغ ارائه کنند، فیلم‌هایی که یا قبل از بسته‌بندی روی محصول قرار داده شود و یا به‌عنوان بخشی از فرآیند بسته‌بندی روی گوشت و مرغ کشیده شود.
نتایج این پژوهش در قالب مقاله‌ای در نشریه Journal of Food Science به چاپ رسیده است. پژوهشگران این پروژه نرخ زنده ماندن باکتری‌ها بعد از اعمال پوشش حاوی ۲ درصد روغن پونه کوهی، ۲ درصد روغن روزماری و نانوذرات اکسید روی و نقره را در این مقاله منتشر کردند.
پژوهشگران این پروژه تمام افزودنی‌های بالا را به فیلم خوراکی پولولان افزوده و فعالیت باکتری‌ها را در ظرف آزمایشگاهی مورد مطالعه قرار دادند. در این تحقیق، گوشت و مرغ را با فیلم‌های تقویت شده پوشانده و در معرض باکتری‌ها قرار دادند. نرخ رشد باکتری‌ها بعد از سه هفته مورد بررسی قرار گرفته است.
کاتر از محققان این پروژه می‌گوید: نتایج این پژوهش نشان داد که افزودن برخی روغن‌های گیاهی یا نانوذرات به فیلم پولولان می‌تواند رشد باکتری‌ها را به شدت کاهش دهد. ما در این پروژه نشان دادیم که می‌توان از این پوشش خوراکی برای دو منظور استفاده کرد: هم با رهاسازی مواد آنتی‌باکتریال از گوشت و مرغ محافظت نمود و هم خود پوشش به‌عنوان یک لایه محافظ، مانع از آلودگی ماده غذایی شود.
از آنجایی که این فیلم‌های خوراکی به گوشت و مرغ می‌چسبند و به آرامی مواد آنتی‌باکتریال را رهاسازی می‌کنند، شانس رشد باکتری‌ها به حداقل می‌رسد.