تولید جوهر رسانای مبتنی بر نانوذرات

یک گروه تحقیقات آلمانی جوهرهای رسانای مبتنی بر نانوذرات تولید کرده‌اند که می‌توان با آن روی سطوحی نظیر پلاستیک، الگوهای دلخواه ایجاد کرد.

پژوهشگران آلمانی مؤسسه‌ی مواد لیبنیز موفق به ساخت جوهرهای مبتنی بر نانوذرات شدند که می‌توان آن‌ها را مستقیم روی پلاستیک‌ها چاپ کرد که این کار با استفاده از فرآیندهای ساده روی پلاستیک انجام می‌شود. الگوهای منحنی را می‌توان با این جوهر روی پلاستیک ایجاد نمود که در نهایت جوهر به صورت الکترودهای شفاف روی پلاستیک در خواهد آمد، این الگوهای منحنی حتی با خم کردن پلاستیک هدایت الکتریکی خود را از دست نمی‌دهند.
محققان در این پژوهش از اکسیدهای رسانای شفاف برای ساخت جوهر مبتنی بر نانوذرات استفاده کردند. پیتر ویلیام دی‌اولیویرا، رهبر این گروه تحقیقاتی، می‌گوید: «ما از اکسیدهای رسانای شفاف برای تولید نانوذرات استفاده کردیم که خواص ویژه‌ای دارند. جوهر اکسیدهای رسانای شفاف با افزودن یک حلال و یک ترکیب متصل کننده‌ی ویژه به ذرات اکسیدهای رسانای شفاف بدست می‌آید. این اتصال دهنده چند وظیفه مختلف را به عهده دارد: اولین وظیفه‌ی آن اتصال نانوذرات اکسیدهای رسانای شفاف به فیلم است. این ماده موجب افزایش انعطاف‌پذیری الگوی نهایی می‌شود. با این کار حتی در صورت خم شدن پلاستیک، باز هم هدایت الکتریکی کاهش نمی‌یابد. این جوهر می‌تواند با استفاده از یک صفحه چاپ، به صورت مستقیم روی فیلم مورد نظر چاپ شود. بعد از پخت پوشش در دمای ۱۵۰ درجه سانتیگراد، پوشش آماده استفاده است.»
جوهرهای الکترونیکی شفاف این امکان را به تولید کنندگان می‌دهند که بتوانند با استفاده از فرآیند حلقه به حلقه‌ی کلاسیک الگوی دلخواه خود را با حجم انبوه روی سطح ایجاد کنند. نتایج اولیه‌ی این پروژه بسیار رضایتبخش بوده است. پژوهشگران این پروژه معتقداند که در آینده‌ای نزدیک می‌توان از این روش برای چاپ سطوح بزرگ رسانا استفاده کرد در حالی که حجم خروجی کار بالاست اما هزینه‌ی انجام کار بسیار پایین خواهد بود.