طراحی ابزار میکروسیالی خودکار، برنده رقابت‌های Productizing Science®

شرکت دولومیت، جایزه‌ی برترین ایده ساخت دستگاه‌های رومیزی را به شرکت مولبات پی‌تی‌ای برای طراحی دستگاه خودکار Minitab اعطا کرد. این دستگاه ابزاری میکروسیالی برای دستکاری دی‌ان‌ای است.

شرکت دولومیت برنده‌ی جایزه Productizing Science® در سال ۲۰۱۳ را اعلام کرد. این جایزه به شرکت مولبات پی‌تی‌ای (Molbot Pte) برای ارائه‌ی ایده‌ ساخت دستگاه رومیزی مینی لب اعطا شده است. این دستگاه ارزان قیمت به صورت خودکار بوده و در حوزه‌ی زیست‌شناسی مولکولی کاربرد دارد.
این مسابقه که توسط شرکت دولومیت راه‌اندازی شده است به دنبال ایده‌های خلاقانه در حوزه‌ی میکروسیالی بوده که به برنده مسابقه، شانس توسعه‌ی ایده را می‌دهد.
دستگاه مولبات با بهره‌گیری از فناوری میکروسیالی موفق شده است تا دستکاری‌های رایج؛ نظیر آرایش PCR، چرخه گرمایی، آنالیز و خالص‌سازی دی‌ان‌ای را روی یک تراشه به صورت خودکار انجام دهد. هدف اصلی از این پروژه آن است که بتوان سیستم‌های رایج نظیر تصویربرداری، PCR، سانتریفیوژ، الکتروفوریز و تزریق را با هم ترکیب و در یک سیستم خودکار وارد کرد.
این دستگاه مجهز به یک آزمایشگاه روی تراشه یک‌بار مصرف خواهد بود که دارای انواع مختلفی است و برای هر هدفی، تراشه‌ی خاصی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. کاربر دستگاه، تراشه‌ی میکروسیالی را به همراه معرف‌های شیمیایی لازم وارد دستگاه خواهد کرد. این بدان معناست که کاربر کمترین ورودی‌ها به دستگاه را وارد خواهد کرد. یکی از ویژگی‌های بارز این دستگاه آن است که نسبت به فناوری‌های میکروسیالی رایج بسیار ارزان‌تر خواهد بود. این دستگاه کاملاً روی نیازهای کاربر متمرکز بوده و در بسیاری از آزمایشگاه‌های زیست‌شناسی قابل استفاده است.
دولومیت از ایده‌ی به کار رفته در این دستگاه بسیار شگفت‌زده است و همچنین سادگی کار آن را ستایش می‌کند. این مزایا موجب شده تا بتوان از این دستگاه برای آزمایش دی‌ان‌ای، خالص‌سازی دی ان‌ای و شبیه‌سازی پلاسمیدی دی‌ان‌ای استفاده کرد. برای این شبیه‌سازی لازم است دو رشته‌ دی‌ان‌ای با هم ترکیب شده تا یک ژن ترکیبی جدید پدید آید. با روش‌های رایج، این کار با صرف زمان و هزینه زیاد انجام می‌شود که امکان به نتیجه‌ رسیدن آن نیز پایین است. از آنجایی که بیشتر مراحل به صورت خودکار انجام می‌شود، کاربر کمترین دخالت را در کار داشته که این موجب صرفه‌جویی در وقت و کاهش خطر به نتیجه نرسیدن خواهد شد.