همکاری مشترک برای تولید نانوالکترود باتری سولفور لیتیم

دو شرکت بریتانیایی موفق به ساخت الکترود گرافنی جدیدی برای استفاده در باتری‌های سولفور لیتیم شدند. این الکترود دانسیته انرژی بالاتری نسبت به همتایان خود دارد.

دو شرکت بریتانیایی او‌ایکس‌آی‌اس‌انرژی (OXIS Energy) و گروه کربن پرپتیوس (Perpetuus Carbon Group) موفق به ساخت الکترودهای گرافنی برای نسل جدید باتری‌های سولفور لیتیم شدند. این فناوری جدید توسط او‌ایکس‌آی‌اس‌انرژی به صورت پتنتی به ثبت رسیده است.
باتری‌های سولفور لیتیم نسبت به همتایان خود از وزن کمتری برخوردار بوده و ایمنی بالاتری دارند. همچنین دانسیته انرژی نظری آن‌ها ۵ برابر بیشتر از باتری‌های یون لیتیم رایج است.
کربن پرپتیوس با استفاده از فناوری پلاسمای منحصر به فرد خود می‌تواند مولکول‌ها را وارد لایه‌های جامد گرافن کند. با این کار ماده‌ی غنی شده برای ساخت الکترود بدست می‌آید. این شرکت همراه با او‌ایکس‌آی‌اس‌انرژی، الکترودهای جدیدی ساخته است که دارای عملکرد بالایی بوده و می‌تواند دانسیته انرژی بالایی در حدود ۴۰۰ وات‌ در ساعت برای هر کیلوگرم تأمین کند.
این رقم بسیار بیشتر از دانسیته جریان باتری‌های یون لیتیم است. این باتری جدید برای به حرکت در آوردن خودروها بسیار مقرون به صرفه بوده به طوری که انرژی مورد نیاز برای ۴۰۰ تا ۵۰۰ مایل را تأمین کند.
هوا هامپسون جونز، مدیرعامل شرکت او‌ایکس‌آی‌اس‌انرژی، می‌گوید: «پرپتیوس دارای توانمندی بالایی در تولید مواد مورد نیاز برای ساخت الکترود با کیفیت مناسب برای استفاده در صنعت است. این الکترودها می‌توانند طول عمر باتری‌های سولفور لیتیم را به شکل قابل توجهی افزایش دهند.»
جان بلکند، مدیرعامل شرکت پرپتیوس، می‌گوید: «هیچ شکی نیست که فناوری جدید شرکت او‌ایکس‌آی‌اس‌انرژی دارای قابلیت بالایی در بهبود باتری‌های سولفور لیتیم است. امیدوارم این همکاری مشترک موجب شود تا انگلستان تبدیل به مرکز تولید باتری‌های سولفور لیتیم شود. فناوری پلاسمای پرپتیوس می‌تواند در چند سال آینده انگلستان را تبدیل به مرکز تولید الکترودهای گرافنی کند. ما امیدواریم که طی ماه‌های آینده خبرهای تازه‌ای از همکاری‌ میان شرکت‌های انگلیسی دیگر در این حوزه منتشر کنیم.»
رونمایی این الکترود جدید در کنفرانس تجاری‌سازی و کاربرد مواد گرافنی که در ۱۲ و ۱۳ ژوئن در منچستر برگزار شد، توسط شرکت او‌ایکس‌آی‌اس‌انرژی و پرپیتوس رونمایی شد.