ساخت نانوحاملی برای حفظ آنزیم‌های دارویی

محققان نانوحاملی ساخته‌اند که می‌تواند آنزیم‌های دارویی را از گزند آسیب‌دیدگی توسط سیستم ایمنی بدن حفظ کند. این گروه تحقیقاتی با تاسیس یک شرکت نوپا درصدد تجاری‌سازی این نانوحامل هستند.

پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا موفق به طراحی و ساخت نانوحاملی شدند که می‌تواند آنزیم‌های مورد استفاده برای از بین بردن سلول‌های سرطانی را در فرآیند شیمی‌درمانی محافظت کند.
آنزیم‌ها ترکیبات هوشمندی هستند که در بدن فعالیت‌های پیچیده‌ای انجام می‌دهند و واکنش‌های شیمیایی مختلفی را مدیریت می‌کنند. با این وجود استفاده از آنزیم‌ها در پزشکی به دلیل سیستم ویژه‌ی ایمنی بدن انسان بسیار محدود است. سیستم ایمنی بدن به گونه‌ای طراحی شده است که به عوامل مهاجم خارجی واکنش نشان می‌دهد. پزشکان مدت‌های زیادی است که در تلاش برای استفاده از آنزیم آسپارژیناز هستند تا با کمک این ترکیب سلول‌های سرطانی را از بین ببرند. اما از آنجایی که آسپارژیناز یک آنزیم با منشاء باکتری (ای‌کولا) است و در بدن انسان یافت نمی‌شود، سیستم ایمنی بدن به سرعت وارد واکنش شده و آن را از بدن پاک می‌کند؛ این فرآیند می‌تواند موجب واکنش آلرژیک در بدن نیز شود. این گروه تحقیقاتی موفق به ساخت نانوحاملی شده است که می‌تواند به راحتی آسپارژیناز را گزند سیستم ایمنی بدن مصون دارد.
آسپارژیناز قادر است با اسیدهای آمینه‌ای که به عنوان مواد مغذی برای سلول‌های سرطانی ضروری هستند، واکنش نشان دهد. با این کار اسیدهای آمینه مورد نظر به شدت کاهش یافته و سلول‌های سرطانی مواد مورد نیاز برای تغذیه خود را از دست می‌دهند.
ایناناک اورتاک از محققان این پژوهش می‌گوید: «ما راهکاری برای مقابله با این مشکل یافتیم.» این نانوحامل مانند یک فیلتر در جریان خون عمل می‌کند. آنزیم‌ها وارد این نانوحامل شده و سپس توسط ساختارهای نانوحفره‌دار سیلیکا، کپسوله می‌شوند. حفره‌های موجود در سطح این نانوحامل به قدری کوچک‌ هستند که نمی‌توانند از آن خارج شوند و از سوی دیگر اسیدهای آمینه به راحتی می‌توانند از میان این حفره‌ها وارد نانوحامل شوند. این آنزیم تا زمانی که تمام اسید‌های آمینه مصرف شوند درون این نانوحامل باقی می‌ماند.
محققان این پروژه، با تأسیس یک شرکت نوپا در صدد تجاری‌سازی این فناوری با نام تجاری SHELS هستند.
نتایج این پژوهش در نشریه‌ی Nano Letters به چاپ رسیده و تصاویر مربوط به آن روی جلد شماره ژوئن ۲۰۱۴ این نشریه نقش بسته است.