دستورالعمل جدید اداره‌ی غذا و داروی آمریکا برای محصولات فناوری‌نانو

اداره‌ی غذا و داروی آمریکا مجموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌های پیشنهادی خود را برای شرکت‌هایی که از فناوری‌ نانو در محصولات‌شان استفاده می‌کنند، منتشر کرد. این دستورالعمل‌ها برای شرکت‌های مختلف از جمله شرکت‌های دارویی، مواد غذایی و آرایشی بهداشتی مناسب است.

اداره‌ی غذا و داروی آمریکا از شرکت‌ها می‌خواهد تا پیش از وارد کردن محصولات خود به بازار حتماً با این اداره تماس گرفته و با آن‌ها مشورت کنند. اداره‌ی غذا و داروی آمریکا هیچ تعریف از پیش تعیین شده یا قانونی درباره ایمنی کار با فناوری ‌نانو ندارد.
مارگارت هامبورگ از مسئولان این اداره می‌گوید:«ما برای ارزیابی هر محصول از روش‌های خاص همان محصول استفاده می‌کنیم و هیچ پیش فرض یا دستورالعمل عمومی برای ایمنی محصولات فناوری ‌نانو نداریم.»
گروه‌های صنعتی به ذراتی که ابعاد کمتر از ۱۰۰ نانومتر داشته باشند، نانوذره می‌گویند. با این حال تعداد محصولاتی که توسط اداره‌ی غذا و داروی آمریکا مورد بررسی قرار گرفته و در آن‌ها از ذرات زیر یک میکرون استفاده شده، رو به افزایش است. محصولاتی نظیر کرم‌های ضد آفتاب، بسته بندی‌های مواد غذایی، لوسیون‌های پوستی و پوشش‌های مورد استفاده در شیشه‌ی عینک‌ها از جمله مواردی است که استفاده از ذرات زیر یک میکرون در آن‌ها رو به افزایش است. البته استفاده از فناوری‌ نانو تنها محدود به این موارد نبوده و در پزشکی نیز پتانسیل‌های کاربردی زیادی دارد. دستورالعمل اخیر اداره‌ی غذا و داروی آمریکا روی بخش لوازم آرایشی و مواد غذایی متمرکز است.
در این دستورالعل به تولیدکنندگان مواد غذایی پیشنهاد می‌شود که هر گونه تغییر در مراحل تولید که در آن از نانوذرات استفاده شده را به این اداره گزارش دهند؛ همچنین اطلاعات کافی در مورد عدم تأثیر منفی این نانوذرات بر ایمنی محصول را نیز به این اداره تحویل دهند. براساس قوانین موجود، شرکت‌های تولیدکننده مواد غذایی برای محصولاتی که دارای افزودنی‌های نگهدارنده نظیر کافئین، فلفل و نگهدارنده‌های مختلف هستند، ملزم به گرفتن تأییدیه نیستند.
اما در این دستورالعمل آمده است که «ما به تمام افزودنی‌های نانومقیاسی که می‌تواند در مواد غذایی استفاده شود آشنایی کامل نداریم، بنابراین نمی‌توانیم از این پس هر افزودنی را به‌عنوان افزودنی ایمن قلمداد کنیم.»
شرکت‌های مواد غذایی در حال بررسی پوشش‌های حاوی نانوذرات هستند تا از آن‌ها به‌عنوان پوشش ضدباکتری در مواد غذایی استفاده کنند.