رشد دو برابری “پیشگامی پرچم‌دار گرافن” با جذب ۶۶ شریک جدید

پیشگامی پرچم‌دار گرافن (The Graphene Flagship initiative) اخیراً با جذب ۶۶ شریک جدید موفق شده است تا رشد دو برابری را تجربه کند. این پیشگامی درصدد بهره‌گیری از پتانسیل‌های گرافن در صنعت است.

پیشگامی پرچم‌دار گرافن یکی از پیشگامی‌های تحقیقاتی بزرگ اروپا است. این پیشگامی اخیراً با جذب ۶۶ شریک جدید از سازمان‌ها و دانشگاه‌های مختلف اتحادیه اروپا، رشد دو برابری را تجربه کرده است. بیانه‌ی اخیر این پیشگامی با عنوان “۶۶ new partners joining the consortium following a €۹ million competitive call” با نشست Graphene Week 2014 همزمان شده‌است که در تاریخ ۲۳ تا ۲۷ ژوئن در گوتنبرگ سوئد برگزار شد. این پیشگامی قصد دارد تا از گرافن برای توسعه فناوری‌های جدید استفاده کند.
نکته جالب توجه اینجاست که هر چند اکثر اعضاء این پیشگامی را سازمان‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی تشکیل می‌دهند اما شرکت‌های زیادی نیز در کنسرسیوم شرکت دارند که این، نشان‌دهنده‌ی روند رو به افزایش سهم شرکت‌های خصوصی در این پیشگامی است. پر واضح است که چشم صنعت به گرافن و پتانسیل‌های آن دوخته شده‌است.
این پیشگامی در حال حاضر از ۱۴۰ سازمان متعلق به ۲۳ کشور تشکیل شده‌است. از این کشورها، ۶ کشور بودند که پیش از این در این کنسرسیوم شرکت نداشته و اخیراً به آن پیوسته‌اند. بلاروس، بلغارستان، جمهوری چک، استونی و مجارستان از جمله‌ی این کشورها هستند. اما بازیگران اصلی این پیشگامی همچنان همان ۵ کشور قبلی یعنی آلمان، انگلستان، اسپانیا، ایتالیا و فرانسه هستند.
قائم مقام کمیسیون اروپا می‌گوید: «اروپا رهبر انقلاب گرافن است. این ماده جادویی پتانسیل‌های بی‌بدیلی در بهبود زندگی ما دارد. با استفاده از این ماده می‌تواند فناوری‌های جدیدی در پزشکی ایجاد کرد؛ برای مثال امکان ساخت رگ‌های مصنوعی و بهبود باتری‌های قابل کاشت در بدن فراهم می‌شود. هر قدر ما بتوانیم بیشتر درباره‌ی این ماده کنکاش کنیم، پتانسیل‌های بیشتری از این ماده به مرحله ظهور خواهد رسید.»
جاری کینارت، استاد فیزیک دانشگاه چالمرز و مدیر این پیشگامی، می‌گوید: “این که سازمان‌ها و مراکز زیادی به این پیشگامی پیوسته‌اند، خود تاکیدی بر اهمیت آن و نشان از اعتماد محققان سراسر اروپا به این پیشگامی است. در حال حاضر رقابت سنگینی در این حوزه شکل گرفته است. من خوشحالم که با همکاری نزدیک به ۶۰ نفر از اساتید با سابقه به توسعه این فناوری در این پیشگامی کمک می‌کنم.»
لازم به ذکر است خبرهایی از سمی‌بودن گرافن منتشر شده‌است که این پیشگامی در حال بررسی آن است.