همکاری مشترک برای توسعه نانوداروی ضد سرطان

شرکت سوئدی اوسمیا با امضاء قرارداد همکاری، درصدد بهبود و توسعه نانوداروی ضد سرطان خود است. این دارو یک مایسل ۲۰ تا ۶۰ نانومتری است که می‌تواند برای درمان تومورها استفاده شود.

شرکت دارویی اوسمیا (Oasmia) اعلام کرد که توافقنامه‌ همکاری مشترکی با شرکت دارویی گلوبال به امضاء رسانده است. این توافقنامه مربوط به حق استفاده از فناوری فرمولاسیون نانوذرات شرکت اوسمیا است که به XR-17 شهرت دارد. جزئیات مربوط به این توافقنامه منتشر نشده‌است. آنچه مشخص شده این است که اوسمیا قصد دارد تا با همکاری شرکت گلوبال به بررسی ساخت فرمولاسیون جامد نانوداروی جدید خود که پتنت شده‌است، بپردازد. XR-17 چندین پیش‌آزمایش بالینی را پشت سر گذاشته و چندین دستورالعمل دارویی مختلف برای ساخت آن را به‌دست آورده است. در صورتی که این همکاری به نتایج مثبتی ختم شود، ادامه کار روی این دارو در فازهای بعدی انجام خواهد شد.
XR-17 که با نام تجاری Paccal Vet®-CA1 تهیه شده، قابل انحلال در آب است. انحلال‌پذیری در آب یک ویژگی بسیار مهم است، درصورتی که انحلال‌پذیری یک دارو کم باشد باید با استفاده از راهکار‌های مختلف این پارامتر را بهبود داد. مایسل کردن یکی از روش‌های افزایش انحلال‌پذیری است اما این کار دارای اثرات جانبی ناخواسته‌ای نیز هست.
جولیانا آلکسوف، مدیرعامل شرکت اوسمیا، می‌گوید: «این قرارداد به تازگی امضاء شده و در مورد داروی XR-17  است. ما طی ۱۵ سال گذشته روی روش‌های درمان تومورها کار کرده‌ایم تا بتوانیم داروهایی ایمن‌تر و مؤثرتر تولید کنیم. این توافقنامه به ما کمک می‌کند تا محصولات جدیدتری تولید کنیم و نیز بازوی دیگری برای مدل کسب و کار ما خواهد بود.»
XR-17 فرمولاسیون مبتنی بر نانوذرات است که توسط این شرکت پتنت شده‌است. در این فناوری از مشتقات ویتامین A به‌عنوان مایسل استفاده شده تا ماده فعال اصلی را در برگیرد. این مایسل قابل انحلال در آب است در حالی که ماده فعال داخلی آن غیرقابل انحلال در آب است. این مایسل‌ها ابعاد بسیار کوچکی بین ۲۰ تا ۶۰ نانومتر قطر دارند. قطر این مایسل کاملاً بستگی به فرمولاسیون دارو دارد. XR-17 سمیت بسیار کمی دارد به طوری که اگر با غلظت ۸ برابر میزان استفاده شده در آزمایش‌های بالینی نیز مورد استفاده قرار گیرد باز هم سمی‌ نیست.