توافق‌نامه همکاری برای ارزیابی نانوحامل ‌دارویی

شرکت پپتیمد (PeptiMed) فناوری‌ نانوحامل داروی جدید خود را که مبتنی بر نانوذرات است، در اختیار آزمایشگاه تعیین مشخصات فناوری‌ نانو قرار داده است تا ایمنی و مقدار مؤثر این دارو را تعیین کند.

شرکت پپتیمد (PeptiMed) توافق‌نامه همکاری با مؤسسه ملی سرطان آمریکا و آزمایشگاه تعیین مشخصات فناوری‌ نانو (NCL) به امضاء رسانده است که براساس آن، شرکت پپتیمد فناوری نانوکمپلکس خود را در اختیار آزمایشگاه تعیین مشخصات فناوری‌ نانو قرار می‌دهد تا این آزمایشگاه با استفاده از تجهیزات خود به بررسی ایمنی این فناوری بپردخته و نیز مقدار دوز مناسب این ترکیب دارویی برای مصارف کلینیکی را مشخص کند. نانوکمپلکس دارویی است مبتنی بر siRNA که دارای پلی پپتیدهای الاستین مانند است، این فناوری توسط شرکت پپتیمد پتنت شده‌است.
این ترکیب دارویی جدید که توسط شرکت پپتیمد طراحی و ساخته شده دارای یک دنباله ویژه‌ای است که می‌تواند به مولکول‌های دیواره سلول‌های سرطان متصل شود. پس از این اتصال، siRNA موجود در این دارو به درون سلول سرطان تزریق می‌شود که این siRNA می‌تواند موجب خاموش شدن ژن مولد سرطان EVII (آنکوژن) شود. در قدم اول، آزمایشگاه تعیین مشخصات فناوری‌نانو به بررسی خواص فیزیکی و شیمیایی این دارو پرداخته و همچنین مقدار خلوص و استریل بودن آن را روی مدل‌های سلولی کشت یافته بررسی می‌کند. در فاز دوم، این دارو روی مدل‌های حیوانی آزمایش شده و مقدار سمی‌بودن آن مورد بررسی قرار می‌گیرد.
اسکوت اشنایدر از موسسان شرکت پپتیمد می‌گوید: «ما از این که با آزمایشگاه تعیین مشخصات فناوری‌ نانو کار می‌کنیم بسیار خوشحال هستیم. ما بسیار خوش‌شانس بودیم که شرایطی برای ما فراهم شد که بتوانیم از تجربه و تخصص موجود در این مرکز بهره‌مند شویم. با این کار یک قدم دیگر به فاز آزمایش بالینی این دارو نزدیک خواهیم شد.»
جری هایدل، از دیگر بنیان‌گذاران این شرکت، می‌گوید: «آزمایشگاه تعیین مشخصات فناوری‌ نانو، صاحب رکورد بالایی در همکاری با شرکت‌های دارو ( و همچنین مؤسسه دولتی و دانشگاهی)است که آن‌ها را در ارزیابی و توسعه سیستم‌های رهاسازی دارویی مبتنی بر نانوذرات همراهی کرده است. این آزمایشگاه می‌تواند روش‌های تحلیل و گردآوری اطلاعات را برای شرکت‌های مختلف فراهم کرده و به آن‌ها کمک کند تا فناوری رهاسازی دارویی مبتنی بر نانوذرات را به سمت تجاری‌شدن پیش ببرند.»