دستگاه میکروکانال‌دار برای زدودن عفونت از خون

پژوهشگران با استفاده از فناوری میکروکانال، موفق به ساخت ابزاری برای زدودن عوامل عفونت‌زا از خون شدند. این گروه درصدد تولید انبوه و ارزان قیمت این ابزار هستند.

بنیاد ملی علوم آمریکا حمایت مالی ۲۰۰ هزار دلاری از محققان دانشگاه ایالتی ارگون برای ارائه فناوری جدیدی انجام داده است. این فناوری مربوط به نوعی روش درمانی است که از عفونت شدید (Sepsis) در بدن جلوگیری می‌کند.
عفونت شدید یک عامل کشنده پنهان است که آمار مرگ و میر سالانه آن از ایدز، سرطان پروستات و سرطان پستان بیشتر است.
عفونت شدید به مسمومیت خونی نیز شهرت دارد که به سرعت به یک عفونت سراسری در بدن تبدیل می‌شود. عامل تشدید کننده این بیماری، عدم پاسخ سیستم ایمنی بدن به وجود سم در خون است که از دیواره سلولی باکتری‌ها رهاسازی می‌شود. زمانی که این بیماری به مراحل پیشرفته برسد برخی اندام‌های داخلی از کار افتاده و در نهایت منجر به مرگ می‌شود.
این گروه تحقیقاتی با استفاده از فناوری میکروکانال و یک پوشش ویژه موفق به ساخت دستگاهی شدند که با عبور خون از آن می‌توان عوامل مشکل‌ساز و سمی را از خون زدود و مانع از بروز عفونت شدید شد. آدام هیگینز از محققان این پروژه می‌گوید: «هنوز تحقیقات بیشتری برای رسیدن به هدف نهایی لازم است. این حمایت مالی اخیر بنیاد علوم کمک بسیار خوبی برای این پروژه بود. زمانی که این پروژه به اتمام برسد، ما می‌توانیم با هزینه کم عفونت شدید را درمان کنیم و مانع تبدیل شدن این بیماری به یک عامل مرگبار شویم.»
این فناوری می‌تواند روشی قابل رقابت با آنتی‌بیوتیک‌ها باشد. کارل شیلک از محققان این پروژه می‌گوید: «این روش تنها به از بین بردن باکتری‌ها اکتفا نکرده و تمام اجزاء مازاد شناور در خون را حذف می‌کند. ما امیدواریم بتوانیم این ابزار را با قیمت کم تولید کرده و شرایطی به‌وجود آوریم که بیمار پیش از ظهور علائم عفونت شدید بتواند از این ابزار استفاده کند. درصورت تجاری‌سازی این دستگاه، هر کسی که دچار زخم، آلودگی یا تحت عمل جراحی قرار گرفته و مستعد عفونت شدید باشد، می تواند از این دستگاه استفاده کند.»
قطر میکروکانال‌های این ابزار اندازه موی انسان است که با عبور خون از آن، مواد زائد خون زدوده می‌شود. این ابزار را می‌توان با پلاستیک یا فلزات ارزان قیمت به تولید انبوه رساند.