رمزگشایی از فرمولاسیون نانوساختارهای موجود در شیر

پژوهشگران استرالیایی به بررسی چگونگی هضم شیر در بدن پرداختند. آن‌ها چگونگی برهم‌کنش نانوساختارهای موجود در شیر را با سیستم هضم بدن مورد مطالعه قرار دادند. نتایج این پژوهش می‌تواند در تولید شیرهای مغذی برای کودکان نارس و همچنین تولید داروهای جدید استفاده شود.

تحقیقات اخیر محققان استرالیایی درباره چگونگی هضم شیر منجر به یافته‌هایی شده‌است که می‌تواند برای تولید شیر به‌منظور استفاده نوزادان زودرس مفید باشد. پژوهشگران دانشگاه موناش با چاپ مقاله‌ای در نشریه ACS Nano برای اولین بار نشان دادند که روی شیر در حین فرآیند هضم چه اتفاقاتی می‌افتد.
هرچند که ارزش غذایی شیر بر همگان واضح است اما تحقیقات اندکی روی ساختار شیر و چگونگی برهم‌کنش میان ذرات چربی با سیستم هضم بدن انجام شده‌است.در این پژوهش که  سازمان تحقیقات استرالیا آن را از نظر مالی حمایت کرده است، محققان به بررسی نانوساختار موجود در شیر پرداخته و چگونگی برهم‌کنش میان این نانوساختارها را با سیستم هضم بدن مشخص کردند.
آن‌ها دریافتند که شیر در حین هضم در بدن، ساختار منظم هندسی پیدا می‌کند. سالنتینگ از محققان این پروژه می‌گوید: «نتایج این تحقیقات موجب تولید محصولات لبنی جدید می‌شود. همچنین از این یافته‌ها می‌توان برای ایجاد سیستم رهاسازی دارویی جدید استفاده کرد.»
وی‌ می‌افزاید: «با رمزگشایی از جزئیات ساختاری شیر، ما توانستیم شرایط را برای تولید شیر حاوی ذرات ویتامین و همچنین مولکول‌های متصل شونده به مغز کودکان نارس فراهم کنیم. با این دستاورد می‌توان شیر را به‌گونه‌ای تولید و عرضه کرد که مصرف‌کننده پس از مصرف آن به مدت طولانی‌تری احساس سیری کند. ما دریافتیم که می‌توان از شیر به‌عنوان حاملی برای توسعه سیستم‌های رهاسازی دارویی استفاده کرد.»
این گروه تحقیقاتی سیستم هضم شیر در بدن را در آزمایشگاه شبیه‌سازی کرده و دریافتند که شیر ساختار منحصر به فردی دارد که در آن آمولوسیون‌های چربی، مواد مغذی و آب تشکیل ساختاری می‌دهند که می‌تواند سیستم هضم بدن را تقویت کند.
این گروه تحقیقاتی با استفاده از تجهیزات ویژه‌ای نظیر پراش اشعه ایکس به بررسی چگونگی هضم شیر پرداختند. یکی از یافته‌های آن‌ها این است که شیر در حین فرآیند هضم، ساختاری منظم پیدا می‌کند. در واقع در اثر اعمال آنزیم لیپاز روی مولکول‌های شیر، ساختارهای هندسی منظمی تشکیل می‌شوند. این ساختارهای ریز و منظم موجب می‌شوند تا ویتامین‌ها، چربی و داروهای محلول در چربی بتوانند از دیواره غشاء سلولی عبور کنند.
این گروه در حال کار روی مواد مغذی مختلف شیر هستند تا بتوانند از این یافته‌ها برای بهبود سیستم‌های دارویی استفاده کنند.