ارائه فناوری ضد جعل سه بعدی مبتنی بر نقاط کوانتومی

شرکت کوانتوم متریالز با همکاری مؤسسه ویرجینیا تک، سیستم ضد جعل جدیدیتولید کرده است که در آن، از نقاط کوانتومی به عنوان افزودنی در فرآیند چاپ سه بعدی استفاده شده است.

شرکت کوانتوم متریالز (Quantum Materials) اعلام کرد که افزودنی مناسب چاپ سه بعدی برای ایجاد الگوهای ضد سرقت در مؤسسه فناوری‌های بحرانی این شرکت تولید شده است. این فناوری می‌تواند نقاط کوانتومی را درون الگوهای سه بعدی محصور کرده و یک محصول منحصر به فردی ایجاد کند که به صورت یک امضاء در آمده و تنها توسط کارخانه تولیدکننده قابل تولید مجدد باشد. این الگوهای ضد جعل مبتنی بر نقاط کوانتومی می‌تواند در حوزه‌های مختلف استفاده شود. در حال حاضر روند رو به گسترشی برای استفاده از نانومواد محاط شده در سیستم‌های ضدجعل بوجود آمده است.
دیوید دودره از بخش تحقیق و توسعه این شرکت می‌گوید: «می‌توان نامو مواد نیمه‌هادی را با ویژگی‌های مختلفی ایجاد کرد و آن را با طراحی ضد جعل مؤسسه ویرجینیا تک (Virginia Tech) ادغام نمود. با این کار فناوری ضد جعلی متولد می‌شود که انعطاف‌پذیری بالایی در طراحی دارد. با پیشرفت فناوری تولید افزودنی‌ها و چاپ سه بعدی می‌توان از محصولات محافظت کرد. ما خوشحالیم که با همکاری ویرجینیا تک موفق به توسعه‌ی این فناوری شدیم که تهدید‌های موجود در چاپ سه بعدی را کاهش داده و عناصر مورد استفاده در طراحی‌های مربوط به چاپ سه بعدی را افزایش می‌دهد.»
در کنار طبیعت منحصر به فرد فرآیند ارائه شده توسط ویرجینیا تک، شرکت کوانتوم متریالز نقاط کوانتومی تولید کرده که می‌تواند امنیت این ذرات رنگی را افزیش دهد به طوری که امکان نشر نور بین طیف‌های آبی تا قرمز فراهم ‌شود. همچنین با استفاده از نقاط کوانتومی چهارپایه با ویژگی‌های ساختاری منحصر به فرد یا به کار گیری نقاط کوانتومی چهارپایه با نشر دو گانه می‌توان ساختار ضد جعلی ایجاد کرد که دو رنگ مختلف را منتشر کند. ترکیب این فرآیند منحصر به فرد و نانومواد تولید شده توسط این شرکت موجب افزایش امنیت محصولات می‌شود.
براساس گزارش ارائه شده توسط Allied Market Research، بازار محصولات ضد جعل در سال ۲۰۱۳ بالغ بر ۵۷٫۴ میلیارد دلار ارزش داشته که پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال ۲۰۲۰ به ۱۴۲٫۷ میلیارد دلار برسد