ثبت پتنتی جدید در حوزه تولید نانوذرات

محققان روش جدیدی برای سنتز نانوذرات ارائه کرده‌اند که در آن با اعمال فشار می‌توان نانوذرات کوچک و تمیزی را بوجود آورد. این روش توسط محققان به صورت پتنتی به ثبت رسیده است.

پژوهشگران آزمایشگاه ملی ساندیا موفق به ثبت پتنتی در حوزه تولید نانوذرات شدند. آن‌ها روشی ارائه کردند که در آن تنها با اعمال فشاری ساده می‌توان نانوذرات نقره تولید کرد. نانوذرات تولید شده با این روش کوچک‌تر و تمیزتر از نانوذرات بدست آمده از روش‌های شیمیایی است. روش‌های شیمیایی معمولاً خیلی انعطاف‌پذیر نبوده و محصولات جانبی خطرناکی ایجاد می‌کنند.
هنوگ یو فن از پژوهشگران این پروژه می‌گوید: « بازار بسیار خوبی در انتظار این فناوری است. این روش کاملاً قابل انطباق‌ با فرآیند صنعتی امروز است بدون این که نیاز به نصب تجهیزات گرانقیمت و ویژه‌ای باشد.»
پاول کلیم از دیگر محققان این پروژه می‌گوید: «این یک روش بنیادی است زیرا از آن می‌توان در ساخت ادوات مختلف نظیر حسگرهای شیمیایی، شناساگرهای فشاری و آنتن‌ها استفاده کرد. همچنین می‌توان از این روش برای تولید الکترودهای شفاف به منظور استفاده در دیود‌های نشر نوری آلی استفاده کرد.»
این روش با الهام از یک فرآیند رایج در صنعت بوجود آمده است که در آن از فشار برای ایجاد الگوهایی روی زیرلایه استفاده می‌شود. فان می‌گوید: «در این روش از دو سندان الماس برای ساندویچی کردن فیلم‌های نازک استفاده می‌شود. با اعمال فشار روی لایه نازک، ماده جدیدی به دست می‌آید.»
فشار اعمال شده با سندان الماسی می‌تواند نانوکره‌های نقره‌ای را با حجم دلخواه ایجاد کند. با این روش می‌توان ساختارهای نانومیله‌ای، نانوسیمی و نانوورقه‌ای با ضخامت‌های از پیش‌تعیین شده با ابعاد دلخواه ایجاد کرد، بدون این که مواد ناخواسته خطرناکی باقی بماند.
محققان این پروژه، از این روش برای تولید نانوساختارهای نقره، که ماده‌ای پرکاربرد در صنعت است، استفاده کردند. اما این روش تنها محدوده به این ماده نبوده و می‌توان آن برای تولید مواد دیگر نظیر طلا و پلاتین نیز استفاده کرد.
این گروه با اعمال فشاری در حد ۸ یا ۹ گیگاپاسکال موفق به انتقال فاز شدند. در هر صنعتی می‌توان این شرایط فشاری را ایجاد کرد. با این روش می‌توان پوششی نانومقیاس روی سطوح مختلف ایجاد کرد. این روش جدید هنوز تجاری‌سازی نشده است اما به راحتی می‌توان آن را وارد صنعت کرد. با این روش می‌توان موادی را سنتز کرد که با هیچ یک از روش‌های فعلی امکان تولید آن‌ها وجود ندارد.