استفاده از میکروکانال و لیزر برای جداسازی سلول‌های سرطانی از سالم

محققان موفق به ارائه روشی برای جداسازی سلول های سرطانی از سلول‌های سالم شدند. در این روش جریان عبوری از میکروکانال با لیزر تصویربرداری می‌شود.

پژوهشگران مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) با همکاری محققانی از بیمارستان عمومی ماساچوست و مدرسه پزشکی هاروارد روشی ارائه کردند که با استفاده از آن می‌توان سلول‌های سرطانی را از میان میلیون‌ها سلول سالم شناسایی کرد. با این روش می‌توان سلول‌های مختلف را در حین عبور از کانال‌های میکروسیالی، با سرعتی بیشتر از ماشین‌های مسابقه‌ای، مرتب کرد،. سرعت حرکت در این روش صد برابر بیشتر از سیستم‌های موجود فعلی است.
معمولاً سیال در حال حرکت با سرعت بالا از میان یک کانال کم عرض، دچار تغییر شکل شده و نمی‌توان سلول‌های موجود در سیال را شناسایی و مرتب کرد. اما این گروه تحقیقاتی راه حلی برای حذف اختلال در این فرآیند یافتند.
یافتن سلول‌های سرطانی شناور در خون کاری دشوار است، زیرا در رگ‌های خونی میلیون‌ها سلول وجود دارند که سلول سرطانی با تعداد بسیار کم در میان آن‌ها به حرکت خود ادامه می‌دهند. بنابراین جدا کردن سلول‌های سرطانی از میان میلیون‌ها سلول چالش دیگری است.
این گروه تحقیقاتی نشان دادند که با تنظیم خواص سیال عبوری، می‌توان ذرات درشت‌تر را در مرکز شریان متمرکز کرد. سپس با کمک لیزر پالسی با سرعت بالا از ابعاد، شکل و جهت‌گیری ذرات عبوری تصویر گرفته می‌شود. با این روش می‌توان بدون آزمایش خون، اطلاعات ارزشمندی از نمونه خون بدست آورد.
تونر از محققان این پروژه می‌گوید بیش از ۵۰ گروه تحقیقاتی مختلف در سراسر جهان روی عبور سیال از میکروکانال‌ها با سرعت پایین کار می‌کنند. مزیت این روش جدید آن است که در سرعت‌های بالا، عبور سیالات از میکروکانال ارزیابی می‌شود.
یافته‌های محققان نشان می‌دهد که افزودن مقدار کمی اسید هیالورونیک – یک پلیمر زیستی- به جریان عبوری از میکروکانال، می‌تواند سرعت عبور را، بدون ایجاد اختلال در ترکیب شیمیایی نمونه، افزایش دهد. در واقع افزودن این پلیمر موجب افزایش ویسکو الاستیسیته می‌شود. محققان در این پروژه پارامتر جدیدی به نام عدد وایسنبرگ را معرفی کردند که با استفاده از آن می‌توان الگوهای جریان عبوری از میکروکانال‌ها را بررسی کرد؛ کاری که پیش از این امکان‌پذیر نبوده است.
محققان با استفاده از این روش موفق به عبور جریان از میکروکانال‌هایی به قطر ۵۰ میکرون شدند و سپس ابعاد، اندازه و شکل سلول‌های عبوری را مشخص کردند. این روش نه تنها برای شناسایی سلول‌های سرطانی، بلکه برای تصفیه آب و جداسازی مواد صنعتی مناسب است.