تولید نانوسیال خنک کننده برای کامپیوترها

پژوهشگران دانشگاه مالزی با استفاده از نانوذرات اکسید مس، نانوسیال خنک کننده‌ای ساختند که می‌تواند برای خنک کردن ادوات الکترونیکی مورد استفاده قرار گیرد. این گروه با استفاده از چند سیال مختلف، خنک‌کننده‌های مختلفی تولید کرده و اثربخشی هر یک را مورد بررسی قرار دادند.

فناوری رایانه‌ای هر روز در حال رشد است به طوری که سطح زندگی انسان‌ها را دگرگون کرده است. کاربران کامپیوترها انتظار دارند که سرعت این ادوات افزایش یابد. این در حالی است که با بالا رفتن کارایی کامپیوترها مقدار گرمای تولید شده در آن‌ها نیز افزایش می‌یابد. در صورتی که این گرما از کامپیوتر خارج نشود موجب کاهش سرعت و حتی خاموش شدن آن می‌شود. محققان اخیراً از سیال حاوی نانوذرات برای خنک کردن کامپیوتر استفاده کرده‌اند.
رحمان سعیدور و همکارانش بر این اعتقادند که استفاده طولانی مدت از رایانه موجب گرم شدن قطعات کوچک داخل آن می‌شود. آن‌ها برای رفع این مشکل از نانوسیالی استفاده کردند که به قطعات الکترونیکی این ادوات کمک می‌کند تا سریع‌تر خنک شوند. این گروه نانوذرات فلزی تولید کردند که می‌توان آن را به سیالاتی نظیر آب افزود. محققان این پروژه سیالات مختلفی را برای تولید ماده خنک کننده مورد آزمایش قرار دادند تا دریابند که کدامیک اثربخشی بیشتری دارد.
این گروه تحقیقاتی با استفاده از یک میکروکانال، به بررسی اثربخشی سه نوع نانوسیال مختلف پرداختند تا دریابند که کدامیک گرما را بهتر خارج می‌کند. قدرت انتقال گرما، مقدار انرژی از دست رفته و اصطکاک میان سیال و دیواره‌ها از جمله پارامترهایی بود که محققان در این پروژه مطالعه کردند. نتایج نشان داد که هر سه این نانوسیالات قدرت خنک کنندگی بیشتری نسبت به آب داشتند.