بهبودی سریع‌تر با قطعات کاشتنی دارای سطوح نانومقیاس

نتایج یافته‌های محققان نشان می‌دهد، محصول تجاری OSSEAN®که دارای یک سطح زبر نانومقیاس است با تأثیر ژنتیکی موجب تسریع قطعه کاشته شده در بدن می‌شود. این محصول برای ساخت قطعات قابل کاشت در بدن نظیر دندان مصنوعی استفاده می‌شود.

به تازگی مقاله‌ای با عنوان “Nanometer-scale features on micrometer-scale surface texturing: A bone histological, gene expression, and nanomechanical study” در نشریه‌ی Bone به چاپ رسیده است و در آن محققان دانشگاه نیویورک بیان کزده‌اند که محصول OSSEAN® که حاوی سطح نانوزبر است، می‌تواند بیان برخی ژن‌ها را تغییر داده و موجب بهبود سریع‌تر بافت اطراف قطعه کاشته شده در بدن شود. به بیان دیگر، این محصول موجب می‌شود ترمیم بافت‌های بدن در سطح دی‌ان‌ای رخ دهد. تحقیقات این گروه نشان داده است که این محصول موجب تسریع در تشکیل اوستئوبلاست (استخوان‌های جدید) و افزایش رسوب مواد معدنی روی در سلول‌های استخوانی جدید شود. این اولین ‌باری است که چنین مکانیسمی در محیط زنده (in vivo) تشریح می‌شود.
تیئری گیونرو، مدیر تحقیق و توسعه شرکت اینترالاک اینترنشنال (Intra-Lock® International) که مالک این محصول است، می‌گوید: «ما مدت‌ها بود که حدس زده‌ بودیم که OSSEAN با تغییر ژنتیکی روی سلول‌های بنیادین، تأثیر فراوانی در بهبودی بیمار دارد. دانستن این موضوع برای ما اهمیت زیادی داشت زیرا به ما نشان می‌داد که چه چیزی موجب تسریع در ترمیم بافت‌ها می‌شود.»
معمولاً بعد از کاشت یک قطعه در بدن طی یک دوره‌ی زمانی، سلول‌های اطراف قطعه‌ی کاشته شده به هم جوش می‌خورند. در این دوره مقدار کمی استخوان، جذب بافت‌های اطراف قطعه می‌شود که این امر خطرناک است زیرا قطعه‌ی کاشته شده به دلیل سفت نشدن بافت استخوانی اطراف قطعه، هنوز در جای خود تثبیت نشده است. گیونرو این دوره زمانی را نوعی تهدید برای بیمار می‌داند.
محققان دانشگاه نیویورک دریافتند که ترمیم بافت اطراف قطعات  کاشته شده‌ی OSSEAN به سرعت انجام می‌شود. آنچه که در مورد این محصول اتفاق می‌افتد این است که به دلیل داشتن زبری نانومقیاس ، فرآیندی شبیه به استخوان طبیعی در بدن رخ می‌دهد به این معنا که بدن، قطعه کاشته شده را استخوان طبیعی تلقی کرده و فرآیند ترمیم را به سرعت انجام می‌دهد.
زمانی که یک قطعه در بدن کاشته می‌شود، خواه دندان مصنوعی باشد یا میله تیتانیومی در پا، چندین هفته طول می‌کشد تا رشد استخوان اطراف قطعه آغاز شود که در این دوره‌ی زمانی ممکن است قطعه از جای خود حرکت کند. استفاده از این محصول می‌تواند با کاهش زمان رشد استخوان، موجب افزایش شانس برای کسب نتیجه مطلوب شود.