همکاری مشترک برای ارتقاء سیستم دارورسانی مبتنی بر نانوذرات

دو شرکت دارویی همکاری مشترکی برای ارائه فناوری جدید دارورسانی آغاز کردند. این روش جدید مبتنی بر نانوذرات بوده که هم برای بخش درمان و هم تشخیص بیماری قابل استفاده است.

سیا لیتی (CEA-Leti) و اکریویس (Akrivis Technologies) اعلام کردند که همکاری مشترکی برای تولید سیستم‌های دارورسانی با کارایی بالا به منظور رهاسازی داروی شیمی‌درمانی آغاز کرده‌اند. این سیستم دارویی می‌تواند داروهای قدرتمند با غلظت بالا را با دقت بالا به سلول‌های هدف وارد کند.
این سیستم دارورسانی مبتنی بر فناوری Z–TECTTM است که توسط شرکت اکریویس ارائه شده‌است. این فناوری می‌تواند مقدار بسیار کم پروتئین‌های غیرمعمول و مواد مولکولی را شناسایی کرده و مورد هدف قرار دهد.
اکریویس تکنولوژیز یک شرکت دارویی است که در کمبریج مستقر است. این شرکت با ترکیب فناوری‌ نانو و روش‌های شناسایی مولکولی موفق به ارائه روشی شده که می‌توان زیست‌مولکول‌ها را هم در محیط زنده (in vivo) و هم آزمایشگاه (in vitro) شناسایی کرد.
Lipidot®technology توسط لیتی ساخته شد و در سال ۲۰۱۱ به‌صورت تجاری به بازار عرضه شد. این فناوری یک سیستم رهاسازی دارویی است که با آن می‌توان قطرات بسیار کوچک روغن که داروی موردنظر را کپسوله کرده‌اند، به محل مورد نظر رساند. همچنین می‌توان عوامل فلورسانس برای تصویربرداری و دیگر ترکیبات لیپوفیلیک را در این سیستم دارویی قرار داد و برای مصارف درمان یا تشخیص به سلول هدف رساند.
با ترکیب این سیستم‌های دارورسانی و تشخیص طبی که توسط دو شرکت لیتی و اکریویس ارائه شده، این دو شرکت روشی کارا، ایمن و جدید برای هدف‌گیری سلول‌های ویژه در بدن ارائه کردند. در اولین فاز این همکاری، قرار است دو شرکت، روی بهینه کردن این نانوذرات برای استفاده در آزمایش‌های پیش‌بالینی کار کنند. در فاز دوم، آن‌ها به توسعه این سیستم برای استفاده در آزمایش بالینی خواهند پرداخت تا در نهایت ابزاری برای تشخیص و درمان بیماری ارائه کنند.
پاتریک بویسو از مدیران شرکت لیتی می‌گوید: «این سیستم دارورسانی که توسط شرکت لیتی و آکریویس ساخته شده می‌تواند بخش تشخیص و درمان را بهبود داده و اثرات ناخواسته و خطرناک داروها را کاهش دهد. این سیستم دارورسانی برای تأمین نیازهای بخش دارویی و شرکت‌های زیست‌فناوری ساخته شده‌است اما این سیستم به شکلی بهبود یافته که می‌تواند در حوزه‌های دیگری نظیر تشخیص بیماری نیز استفاده شود.»