افزایش ظرفیت و سرعت شارژ باتری‌های یون لیتیم با نانومواد کربنی

پژوهشگران دانشگاه آلبرتا با همکاری محققان شرکت آدون سولوشن (AdvEn Solutions) موفق به افزایش ظرفیت و سرعت شارژ باتری‌های یون لیتیم با استفاده از نانومواد کربنی شدند. این گروه در حال ساخت نمونه اولیه این باتری هستند.

محققان دانشگاه آلبرتا از نانومواد کربنی برای ساخت نسل جدیدی از باتری‌ با قابلیت شارژ سریع و طول عمر بیشتر استفاده کردند. زینگوی چیو از محققان این پروژه می‌گوید: «چیزی که ما در این پروژه انجام دادیم این است که با استفاده از نانومواد کربنی دانسیته انرژی و دانسیته توان باتری‌های یون لیتیم را افزایش دادیم.»
چیو مدرک دکتری خود را در سال ۲۰۱۰ از دانشگاه آلبرتا گرفته و در حال حاضر در شرکت آدون سولوشن (AdvEn Solutions) در حال مطالعه و تحقیق روی توسعه باتری است. چیو و همکارانش با استفاده از فناوری موسوم به فلوریناسیون القاء شده موفق به ارائه این فناوری جدید شدند. چیو در این باره می‌گوید: «ما مواد مختلفی را مورد استفاده قرار دادیم. معمولاً از کربن به عنوان آند برای باتری‌های یون لیتیم استفاده می‌شود، اما ما از کربن به عنوان کاتد استفاده کردیم.»
مزیت استفاده از کربن این است که بسیار ایمن بوده و هزینه تولید آن پایین است، همچنین مقدار انرژی خروجی از آن ۸ برابر بیشتر از باتری‌های یون‌لیتیم موجود در بازار است. در حال حاضر دو فناوری دیگر نیز وجود دارند که در آینده وارد بازار می‌شوند: باتری‌های سولفور لیتیم که در حال حاضر نمونه‌های اولیه آن ساخته شده و باتری‌های هوا لیتیم که هنوز در مرحله تحقیق و توسعه است. این باتری جدید عملکرد بهتری نسبت به دو فناوری ذکر شده دارد. فناوری فلوریناسیون القایی می‌تواند برای تولید باتری‌ تلفن همراه بادوام‌ با سرعت شارژ بالاتر مورد استفاده قرار گیرد.
چیو می‌گوید: «هیچ‌کس نمی‌دانست که اگر از کربن در کاتد استفاده شود چنین عملکردی پیدا می‌کند. البته ما نیز به آسانی به این نتیجه نرسیدیم، ابتدا دریافتیم که کربن با دیگر مواد تفاوت دارد و بعد شروع به کار روی آن کردیم. پس از سه سال کار توانستیم نتایج مورد نظر را بدست آوریم.»
مدیران شرکت آدون سولوشن امیدوارند که تا پایان سال ۲۰۱۴ نمونه اولیه این باتری تولید شود. هدف آن‌ها ارائه سه مدل از این باتری برای مصارف مختلف است. این باتری امکان ذخیره انرژی بسیار بالایی نسبت به موارد مشابه خود دارد.