فرمولاسیون جدید برای نانودارو شیمی‌درمانی

پژوهشگران با استفاده از اتصال داروی شیمی‌درمانی سیس‌پلاتین به نانوذرات موفق به ارائه فرمولاسیون اثربخش‌تری از این دارو شدند.

محققان دانشگاه جرجیا موفق به ارائه فرمولاسیون جدید از سیس‌پلاتین شدند که می‌تواند توانمندی این دارو را در هدف‌گیری سلول سرطانی بهبود دهد.
سیس‌پلاتین نام داروی مرسوم در شیمی‌درمانی بوده که برای درمان سرطان‌های مختلف به ویژه سرطان مثانه، رحم و ریه مورد استفاده قرار می‌گیرد. سانتا دار استادیار رشته شیمی کالج فرانکلین و همکارانش موفق به طراحی مدل جدیدی از این دارو موسوم به پلاتین-اِم شدند که می‌تواند بر این مشکل فائق آید. این دارو با حمله به میتوکندری سلول سرطانی موجب از بین رفتن آن می‌شود.
دار می‌گوید: “میتوکندری یکی از اندامک‌های درون سلولی است که کار اصلی آن تامین انرژی سلول است. بنابراین اگر شما بتوانید داروی ضد سرطان را مستقیما وارد میتوکندری کنید به نوعی منبع تامین انرژی مورد نیاز برای رشد و تکثیر سلول سرطانی را هدف قرار داده‌اید.”
سین ماراچه از محققان این پروژه می‌گوید: ” ما در این پروژه نانوذرات بسیار کوچکی ساختیم که قادر است بعد از وارد شدن به بدن، خود را به میتوکندری سلول‌های سرطانی برساند و دارو را درون این اندامک رهاسازی کند. به محض وارد شدن به درون سلول، پلاتین-اِم می‌تواند با دی‌ان‌ای میتوکندری برهمکنش داده و مرگ سلولی را آغاز کند.”
این گروه تحقیقاتی، داروی جدید خود را روی چند نمونه سرطانی مورد آزمایش قرار دادند که نتایج نشان داد اثربخشی دارو ۱۷ برابر بیشتر از سیس‌پلاتین معمولی است. محققان این پروژه معتقداند که این روش برای درمان بسیاری از سرطان‌ها به ویژه آنهایی که نسبت به داروهای شیمی‌درمانی مقاوم هستند، مناسب است. هرچند نتایج تست‌های اولیه این دارو مثبت بوده اما برای رسیدن به مرحله تست بالینی هنوز تحقیقات بسیاری لازم است. این گروه در حال حاضر روی تست این دارو بر روی حیوانات بزرگ کار می‌کنند.
دار می‌گوید: سیس‌پلاتین یک داروی رایج در شیمی‌درمانی است ما از این که موفق به بهبود کارایی این دارو شدیم بسیار شگفت‌زده هستیم.”