نانورنگی با قابلیت تغییر رنگ در برابر حرارت

محققان با استفاده فناوری‌نانو در رنگ، موفق به ساخت پوششی شدند که برحسب دمای محیط، رنگ ویژه‌ای به خود می‌گیرد. این فناوری به صورت پتنتی به ثبت رسیده است.

پژوهشگران موسسه فناوری نیوجرسی رنگ جدیدی ساخته‌اند که در صورت تغییر دما، رنگ آن تغییر می‌کند. این تغییر رنگ می‌تواند به عنوان یک هشدار برای اطلاع از بروز یک مشکل، افزایش دما یا خرابی در یک سیستم مورد استفاده قرار گیرد. این پروژه با حمایت مالی مرکز مهندسی و توسعه تحقیقات ارتش آمریکا (ARDEC) انجام می‌شود که هدف از آن ارائه فناوری‌های جدید برای شرایط دشوار جنگی در نواحی با دمای بالا (۱۹۰ درجه فارنهایت) است.
ظفر اقبال از محققان این پروژه می‌گوید: ” ما به یک سیستم هشدار دهنده دما با دقت مناسب نیاز داریم، به همین منظور باید ماده‌ای با قابلیت پاسخ‌دهی به گرما طراحی می‌شد. برای این کار ما رنگی ساختیم که می‌توان آن را روی بسته‌بندی‌ها یا محصولات مختلف قرار داد، این رنگ قادر است در برابر دماهای مختلف ( از ۹۵ درجه به بالا) رنگ ویژه‌ای، از آبی تا قرمز، را به خود گیرد.” محققان این پروژه نتایج یافته‌های خود را به صورت پتنتی در دفتر ثبت پتنت آمریکا به ثبت رسانده‌اند.
اقبال می‌افزاید: ” برای ساخت این رنگ ما باید رنگ‌های تجاری موجود در بازار را بهینه‌سازی می‌کردیم به همین دلیل از فناوری‌‌نانو در رنگ‌های فعلی استفاده کرده و خاصیت پاسخ‌دهی به گرما را در رنگ ایجاد کردیم.”
اقبال در حال حاضر روی توسعه این رنگ‌ها برای استفاده از آن به عنوان جوهر برای دستگاه‌های چاپگر کار می‌کند.
کدهای دمایی اهمیت بالایی دارند به طوری که می‌توان آنها را به صورت طولانی‌مدت نگهداری کرد و به نواحی دور دست ارسال کرد. استفاده از این فناوری جدید محدود به ارتش نبوده و می‌توان از آن برای ساخت نمایشگرهای دمایی برای ماشین‌ها یا وسایل خانگی استفاده کرد. این پوشش می‌تواند به منظور نشان دادند دمای بالا در یک محصول یا وجود گرما در آن سوی دیوار استفاده شود. در حال حاضر چند شرکت بزرگ نسبت به این فناوری جدید علاقه‌مند شده‌اند. محققان به دنبال تجاری‌سازی این پتنت هستند.
اقبال در حال حاضر روی نگارش کتابی با عنوان Nanomaterials Science and Technology کار می‌کند که توسط انتشارات کمبریج منتشر خواهد شد. ایشان ۲۲ پتنت در دفتر USPTO به ثبت رسانده است. اقبال روی فناوری دیگری نیز کار می‌کند که در آن اگر محصولی تحت فشار، شوک یا ماده شیمیایی قرار گرفته باشد سیگنالی ایجاد شود.